Keepin' a dance an yuh waan it fi ram

Sassa

Idag fick jag hem ett litet cylindriskt paket med massvis posters inrullade i. Paketet skickades av den coole och enormt snälla Pekka Vuorinen från Finland. Medförfattare, ihop med Tero Kaski, till en av de bästa reggaeböckerna som släppts; Reggae Inna Dance Hall Style. Vad som inkluderades var åtta A3-posters gjorda av den legendariske Denzil »Sassa« Naar. Sassa var förutom den kanske mest grafiskt stilbildande reggaepersonligheten i 80-talets Jamaica även en av de personerna som hjälpte grunda och ta fram det legendariska ljudsystemet Geminis. Det finns en väldigt intressant intervju med honom i den tidigarenämnda boken.

Under våra små mailutbyten berättade Pekka även att en utökad utgåva av RIDHS ska släppas. Fler intervjuer, fler foton och färgbilder av Sassa-postersen. Det känns hur bra som helst att den kommer tillbaka!  Hatten av till finländska black star massive som fortfarande är reggaeregenterna i skandinavien ... norden!

Tänker imorgon under en tråkig håltimme bege mig till stan och köpa tuschpennor. Har länge försökt imitera Sassas stil och det är först nu jag känner att det börjar likna något så när. Det är en väldigt intressant och egen typografi han använder sig av.

Ikväll lyssnar jag på Jens lovers-show. Kan mycket väl vara min favoritsändning av de vi gjort hittills.

Kommentarer
Postat av: Krut-Gunnar

Vill inte vara besserwisser, men... Finland tillhör inte Skandinavien, dude.

2009-04-30 @ 11:04:25
Postat av: Skeng Bubbler

Hehehe, det har du ju helt rätt i. Jag ändrar nu.

2009-04-30 @ 11:29:18
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: Freddy

hehe, jag har också suttit och försökt imitera honom.

Vore kul med ett Sassa-typsnitt för jäktade affischmakare.

2009-05-07 @ 00:20:36
Postat av: Skeng Bubbler

Freddy; Visa gärna något smakprov på hur det ser ut hittills! Skitspännande ju.

2009-05-07 @ 09:47:44
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: patrik..

yo..är det original vi pratar eller scannade versioner?...vore kul att ha på väggen hemma.. :)



patrik

2009-05-13 @ 17:38:06
URL: http://all-tribes-welcome.blogspot.com/
Postat av: Skeng Bubbler

Det är kopior som Pekka gjorde av sina original. Original hade man inte klagat på men dessa ser onekligen väldigt bra ut på väggen de med.

2009-05-14 @ 11:51:10
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0