Joe Grine Last Night

Vissa låtar är så vanliga att man bara skiter i att införskaffa sig tolvorna (tills det en dag är för sent). Just nu inser jag att jag gör detta med Winston Husseys magnifika (på alla sätt och vis) »Joe Grine Last Night«. Historien om mannen som besöker en vänstrande fru och i pur panik får springa från godheten med pyjamasen vid fotanklarna när mannen oväntat kommer hem är kanske en av de mest hysteriska låtarna någonsin från JA. Vad som gör den än mer fantastisk är hur lik Winston är Gregory Isaacs i rösten på de här alstren. För när jag visualiserar mig berättelsen så är det the cool ruler och lonely lover jag ser springandes där med svettglansiga skinkor ute i det fria.

Lyssna låten på youtube och passa på att lyssna på texten (som jag transkriberat för er skull, kära dancehallälskare!).



I was a Joe Grine last night
I was a Joe Grine last night
Joe Grine last night

She said she's all alone so she invited me over
So I rushed to the invitation like a soldier to his commander
And when I reached her appartment she was looking all right
She said no need to worryt my husband won't be home tonight
So she turned off the light and gave me a pyjama
But as I jumped in to bed I heard a knock and I heard a man voice
So I jumped through the window couldn't catch my pants not turn on the light
So that's the reason why I had to run in a pyjama last night
What a fright!

Me a turn me turn in a pyjama last night
Oh yes, I a turn, I a turn in a pyjama last night
I was a Joe Grine last night

As I reached to the corner I heard two gunshot fire
And not a duppy couldn't go around the corner fast as me. No way!
I was running so fast the pyjama fell below my knee.
I was running so fast that even Quarrey could nuh catch me. So you see!

I ah turn, I ah turn a turn in a pyjama last night
Oh yes me ah turn, me ah turn in a pyjama last night
Joe Grine last night

*Ett sjok med klassiskt Gregorystönande*

Them say monkey say you have to take chance to prove you are a man
But if it wasn't for the allmighty Jah I would be a dead man
I know I learned it doesn't pay to mess around a man woman
So I guess I got to keep on running as fast I can.
Run like a long john!

Me ah turn, me ah turn in a pyjama last night






Kommentarer
Postat av: Prinsen

Kul att se dig tillbaka. När kommer rocksteady-boken?

2009-08-22 @ 16:37:22
URL: http://www.bababoom.se
Postat av: Skeng Bubbler

Tackar. Kul att vara tillbaka.



Rocksteady-boken är släppt ... och utsåld ... och nypressad igen (som jag fick reda på senast idag på morgonen). Jag har ju inget att göra med den annat än korrekturläsning och ekonomisk hjälp. Har inte fått mitt exemplar av den än. Den är inte vacker men för en okunning rocksteadylyssnare som mig så är den väldigt bra tycker jag.

2009-08-22 @ 16:40:16
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: Kunta Tompa

Oj vad Winston låter som Gregory!

2009-08-22 @ 20:38:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0