Cool Profile

Souvenir
Arbetet med Cool Profile fortsätter förresten i det dolda. De två huvudintervjuerna är ju gjorda och en av de två eller tre mini-intervjuerna är också gjord. Det är bara transkribering kvar av det bedrövliga textarbetet kvar (det kommer jag ta hand om när jag reser hem till föräldrarna under jullovet).

Jag har nu även börjat fundera på rent designmässiga frågor. Då det med stor sannolikhet kommer handla om en tidning i B5-format så har jag nu börjat putsa på marginal-storlekar. Bör man satsa på två brödtext-kolumner med relativt snålt tilltagna marginaler eller en kolumn med väldiga marginaler (likt tidiga Small Axe)? Jag lutar mer åt det senare. En brödtextkolumn med en mindre kolumn vid sidan som används för eventuella grafiska detaljer eller småkommentarer. Vi får se vad som händer där.

Bodoni
När det kommer till typsnitt så är jag även där väldigt osäker. Har funderat en hel del på Morris Fuller Bentons Souvenir. Det doftar väldigt 80-tal och var bland annat typsnittet som användes till Reggae Quarterly. Jag gillar såna smådetaljer som är återkopplingar märkbara endast för de fjantigaste av oss fjantar. Det optimala hade varit om jag faktiskt kunnat skriva allt på skrivmaskin och sedan kopiera sidorna för den där genuina 80-tals-zine-känslan. Men jag har knappt något fritid och det skulle vara det mest tidsödslande alternativet. Andra typsnitt jag funderat lite på är någon av de otaliga Garamond:erna eller kanske en Bodoni. Är fortfarande väldigt osäker. Kom gärna med förslag på rena och klara seriftypsnitt som känns aningen 80-tal.

Garamond
Inte ens typsnitt till rubrik har jag bestämt mig för. Men jag är mer eller mindre övertygad om att det ska vara en handritad logotyp med spretiga och aningen »blixtiga« bokstäver. Tänker på titellogotypen på Colourmans album som delar titel med fanzinet (kolla tidigare inlägg i bloggen för exempel).

Mitt nyårslöfte för 2010 kommer nog bli att jag ska sluta försumma mitt intresse för typografi. Denna underbara konst!

Typsnitten ovan är presenterade i följande ordning; Souvenir, Bodoni, Garamond. Det ska påpekas att jag tänker mig en aningen mindre stel skärning av Bodoni. Men jag orkade inte leta upp en mer korrekt för att ladda upp som bild.

Kommentarer
Postat av: Less is more!

Små marginaler och typsnitt med allt för mycket krusiduller är väl en rätt dum idé sett ur ett läsbarhetsperspektiv. Likadant grafik bakom texten, små kontraster (t.ex. vit text på ljusgrå bakgrund) osv.

2009-12-11 @ 15:05:50
Postat av: Skeng Bubbler

Jo, sjävklart är stora marginaler att föredra. Frågan är snarare hur pass rikt tilltagna marginaler jag ska ha. Velar även fram och tillbaka om brödtextskolumnen ska vara närmast bunten eller om kommentarskolumnen ska ha den platsen.

2009-12-11 @ 15:24:21
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0