Foreign mind but a local body.

Junior Reid

»Well this is the original foreign mind! Worry, them a worry, them a worry them foreign mind!«.

Lyssnar två superfeta tolvor som bägge kritiserar adopterandet av främmande synsätt. Hur kan man ha främmande synsätt med en lokal kropp är frågeställning. Det går att skriva ett mastigt inlägg om farorna med globaliseringens utrotning av lokala kulturer och ersättandet med den omnipotenta västvärldens tribalism. Men jag orkar faktiskt inte oavsett hur intressant jag tycker det är.

En av Junior Reids största hits är den otroliga »Original Foreign Mind« producerad av ynglingen själv ihop med Sugar Minott. Över en livlig rytm waterhouse-wailar och fastchattar likkle Reid med en otrolig självsäkerhet och styrka. B-sidan på tolvan är den fantastiska Michael Jackson-covern »Junior Nature«.

Frankie

Frankie Paul behandlar samma ämne över en slöare och dubbigare rytm signerade Prince Jammy. Frankies ofta hemsökande sång är ett unikum. Finner det helt sjukt att när han började så lät han som Dennis Brown. Dubben som följer tar inga fångar och även om det fjärran tankesättet ofta är låst i en lokal kropp så finner jag viss glädje i att de inte stålsatt sig vid gränserna ... för reggae gone international och det förgyller min varje dag.

En bubblare på ämnet är Simple Simons med just titeln »Foreign Mind«. Finns att finna på hans album Reggae Move och även 7".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0