Sufferation a lick deh poor man.

Fick ett fyrkantigt litet paket på posten idag. Avsändare: Ernie B's, mottagare: jaaaaag! Har inte beställt därifrån på hur länge som helst då jag nästan helt och hållet handlar på eBay nu för tiden alternativt från England när det gäller nya skivor. Frakten är klart behagligare från UK med sina £3-£4 än från Amerika med sina $13-$17 (speciellt när the dallaz är så starka för tillfället). Men sen så uppmärksammade en vän mig på att Ernie B's fått in lite härliga dead stock originalpress-singlar. Samtliga för $15 styck i nyskick. Sinnesjukt billigt och världens mest fantastiska pris för dessa rootsmonster. Frakten gick på helt OK $13 för åtta stycken singlar (blev lite annat också när jag ändå höll på).

Tyvärr är det många väldigt många som beställde otaliga exemplar för att kunna sälja vidare dyrt på eBay (har redan sett en som sålde av ett av sina Beverley Williams 7" från Ernie's för $125+). Jävligt tråkig stil. Köp ett eller två ex och låt sedan de andra ta del av det fantastiska erbjudandet. Är glad att jag lyckades få tag på ett exemplar till mig själv i alla fall.

Leroy Sibbles

Leroy Heptones - Whip Them Out Of Babylon
Leroy Heptones - Version

Sussex, #824, 1977

Tough roots från den beundransvärde Leroy Heptone (som självklart är L. Sibbles). Över en rockersrytm så är det spanking av babylon ranking som gäller. Dubversionen är stenhård och kommer antagligen att få grävas av skivnålen lika mycket som vokalspåret.

Albert Malawi

Albert Malawi - Looking For Signs
Albert Malawi - Signs Dub

Tafari, #TAF-781, 1978

Albert Malawi är en sån dold favorit som man kanske glömmer bort från och till men aldrig missar att reagera när han nämns. Mig veterligen har inte den ödmjuka 12-tribe-medlemmen många soloalster till sitt namn och var nog främst erkänd som trummis för bland annat Sugar Minott och Augustus Pablo. Lyssna bara på hans insats på det övermänskligt bra dubalbumet KTW Dub av Junior Dan för att förstår hans storhet.

Det lilla Malawi släppt som soloartist har dock alltid varit bra. Mest känd som sångare är han antagligen för sitt bidrag till Fred Locks Love & Harmony-album med låten »Lets Get It Right« alternativt den episka »Children of the Emperor« (Uprising). »Looking For Signs« är dock utan tvekan av samma styrka som bägge tidigare nämnda låtar, till och med ett steg närmare perfektion.

Brigadier Jerry

Brigadier Jerry - Conscious Time
Conscious Dub

Tafari, #TAF-783, 1978

Det är då inte mer än rätt att världens främste chattare (och tillika grundstomme i 12 Tribes ljudsystem Jah Love Muzik) ges rytmen att spela in på. Jag hörde låten första gången på albumet Freedom Street som är en otrolig samling av Briggys singlar från slutet av 70-talet till och med 1980. »Conscious Time« är för mig samlingens kronjuvel och den låter ännu bättre nu när jag bara kan vända singeln och spela en tuffare än tuff och hårdare än hård dubversion. Det går inte beskriva euforin av att vrida upp volymen (+ basen lite extra) och steppa till Briggys halvt som halvt sjungande och chattande stil. »Tune in pon the A1 sound! Waaah!«


Beverley Williams

Beverley Williams - Sufferation
Shaka All Stars - Jam Tone Dub

Shaka, #001S, 1976

Ska jag lyssna på steppers så ska det vara organiska rytmer från det sena 70-talet. Beverley Williams »Sufferation« låter precis som det bör. Den vädjande sången låter lika hungrig som de den belyser. »Who will ever cry of a woman in the ghetto? Who will ever cry of a little baby child? Oh woah. oh woah. Father, oh father. Please have some mercy! Father, oh father. Jah jah babies are crying. Please give an helping hand ...«. Strikt verklighet behandlas.

Shaka-etiketten har för övrigt ingen relation till Jah Shaka i England utan är istället Jeff Sarges/Sergeants etikett och baserad i USA. Jeff Sarge sänder nu för tiden radio varje söndag från WFMU i New Jersey och det går att lyssna genom nätet. Jag har hört ett par shower och det har varit väldigt bra varje gång. Kul detalj är dock att när jag gjorde en sökning på hans namn för ett tag sen så såg jag att en viss Jeffrey »Sarge« Sargent var en av kompositörerna till Exorcisten - Begynnelsen. Kan det vara samma person? Man kanske borde maila och fråga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0