Grattis Sverige!

The Knife

Läser Pitchforks eminenta (men reggaefria) sammanfattning av de 200 bästa albumen släppta under 00-talet. Vissa självklara val finns med, andra roliga överraskningar och även en mängd album jag aldrig hört talas om (hur fan kan jag ha blivit så gammal och out of tune redan nu?). Det som gjorde mig allra gladast var dock att Sverige verkar ha fått ett enormt genombrott internationellt. Massvis svenska alster får plats i listan och omnämns med vördnad i deras summeringar av årtiondet. Bland annat Robyns fantastiska självbetitlade album på plats #68 (och kanske det närmaste vi kommer reggae med avseende på hennes cover av Cobras Press the Trigger så är ju kopplingen långsökt i allra bästa fall) och the Knifes magnifika Silent Shout på #15. Man blir riktigt dumpatriotiskt stolt. Jag saknar dock underbart underbara Jenny Wilson på listan.

The Top 200 Albums of the 2000s: 200-151


---> 200 - 151
---> 150 - 101
---> 100 - 51
---> 50 - 21
---> 20 - 1

... och ja. Jag ska försöka hålla mig till reggae mer hädan efter.
http://pitchfork.com/features/staff-lists/7710-the-top-200-albums-of-the-2000s-20-1/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0