Bunny Lee gästar Rodigan

Bunny Lee Tape Vault

Legendariska reggaepersonligheten David Rodigan intervjuade för några dagar sedan Bunny Lee på sitt radioprogram på KISS 100. Då streamning av programmet är belagt med löjliga nationella gränser så kan man inte lyssna på det utanför UK såvida man inte orkar fippla med proxys och liknande (och det orkar jag i princip aldrig).

Därför blev jag otroligt glad när jag såg att radioprogrammet finns att ladda ner i mp3-form från följande blogg. Ladda ner och lyssna! Bunny har anekdoter som regndroppar. Bland annat blev jag väldigt road av att höra hur inspirationen till namnet på trumstilen känd som flyers kom från att Bunny Lee under dess skapande satt i studion och åt kycklingvingar.

... vad är grejen med att ha nationella gränser på information tillgänglig på nätet förresten? Det är skrämmande att när man äntligen hittat ett medie där man har möjligheten att luckra upp dessa förlegade principer och skapa en mötesplats där alla kan mötas så försöker man istället tvinga in det i samma otympliga ramverk.

... fotot ovan är förresten Bunny Lee's »arkivering« av sina master tapes. Känns bra att Jamaicas kulturarv vårdas med den värdighet det förtjänar.

... för lite good measure slänger jag in ett foto av hur Tuff Gongs arkivering av deras masters ser ut.

Tuff Gong

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0