Kamoze stylee a murthee!


Mer-Tel-Ler

Ini Kamoze - Mer-Tel-Ler
Ini Kamoze - Version
Mogho Naba 7", 1982 (#DSR 6682-A Spiderman)
Producerad av Sipho och Ini Kamoze

Ini Kamoze - Mer-Tel-Ler (Mogho Naba 12

Ini Kamoze - Mer-Tel-Ler
Ini Kamoze - Dreadlocks
Mogho Naba 12", 1982 (#MN-01)
Producerad av Sipho & Ini Kamoze



Det är en ganska fascinerande musikalisk resa Ini Kamoze vandrat. Till synes från ingenstans kom han 1983 ihop med Sly & Robbie att släppa en av de bästa dancehallalbumen som gjorts. Några år senare krängde han superb roots ihop med Fattis Burrell och hans Xterminator. Ungefär samtidigt så kom han att bli en internationell superstjärna med »Here Comes the Hotstepper« (»Murderer! I'm the lyrical gangster! Murderer!«). Ett årtionde senare fick han en renässans när Jr. Gongs samplade hans »World A Reggae« (»Out in the streets they call it murder!«). Men innan han slog igenom stort så bubblade något under ytan. För Ini Kamoze hade redan släppt tre relativt obemärkta men helt perfekta singlar. Allra bäst av de tre var kanske den som skanderade det ordet han överraskande nog återkom till i sina två i särklass mest kända låta -- »Mer-tel-ler« (murder!).

Det var Jimmy Cliff som tog Ini till Sly & Robbie med en demo på sex låtar (som senare skulle bli debutalbumet). Cliff hade producerat hans »Trainer's Choice« (även släppt som »Dreadlocks« på ovanstående tolva) och kände att ynglingen hade mycket mer att erbjuda. De två låtarna som Ini själv hade finansierat och släppt på sin egna etikett Mogho Naba innan Jimmy Cliff plockade honom under sina vingar var debuten »World Affairs« (som är fenomenal) och »Mer-Tel-Ler« så man kunde förstå tilliten i honom.

»Mer-Tel-Ler« rönte sina största framgångar i England bland ljudsystem som det legendariska Jungleman HiFi och det mäktiga Moa Anbessa. I Jamaica var det desto mer tyst om låten. Dancehallen hemma på yard var för det mesta orienterat på rytmer som Heavenless, Full Up och Real Rock. Glada, pulserande slumrytmer. Efter 70-talet hade intresset för mollet svalnat avsevärt i dansen bland de stora ljudsystemen så som Gemini, Killamanjaro och Sturgav. Låtar som Inis passerade ofta obemärkt. Låttitlen i sig var en referens till dancehallslangen för mord (oftast använt i kontexten om något grymt bra). »Murther! Murthee! Hear them styleya a murthela!« hör man legendarer så som Ringo säga mer än en gång om man lyssnar på yard tapes från den tiden.

Ini Kamoze själv är här, till skillnad från »Trainer's Choice« eller »World Affair«, ren taggtråd. Dancehall-lyrikens essence avskalat och mässande. Iskallt självsäker att det är han som kommer äga dansen kommande tiden. 

Ribbing-she-pong-she-bang. I!
Ribbing-she-pong-she-bang! I! I!

Ribbing-she-pong-she-bang. I!
Ribbing-she-pong-she-bang! I! I!

Mer-tel-ler-tel-lee every time!
Mer-tel-lee-tel-ler every time!

Mer-tel-ler-tel-lee every time!
Mer-tel-lee-tel-ler every time!

Mer-tel-ler-tel-lee-tel-ou-tel-I!

Seh we're coming up rosie.
How yuh like them a posie?
For when me hangle yuh tek it.
It jus' me inna '83. 
It jus' me inna '83.

Do you feel what I'm feeling?
This must be the reason
Gonna set up and pour it on.
Gone inna this, we gone.
Gone inna this, we gone. Cool now!

Ribbing-she-pong-she-bang. I!
Ribbing-she-pong-she-bang! I! I!

Cool Profile!

Basgången rullande, trummorna gäckande. I bakgrunden virvlar korta hugg mellan en orgel och rytmgitarr. Båda omfamnade av handtrummandet. Bingi-man i dansen. En perfekt utkristallisering av den livsfarliga sidan av Jamaica. Gruppen som backar är de obskyra The One Vibe Band som under den tiden även spelade med Judy Mowatt.

Även om låten inte blev den succé den förtjänade så kan man inte förneka dess profetiska ton. Efter att Jimmy Cliff tagit honom till Sly & Robbie så kom året 1983 snart tolvan »Trouble You A Trouble Me« (med »General« på flippen). En låt som omkullkastade ljudsystem som inte förberett sig med egna dubplates av den och framför allt satte Ini Kamoze bland de allra främsta. En bräcklig lockarnas man med en stil helt egen, från kullarna, frasering som hämtad ur obeah-mässande.

Låten släpptes först som singel på Mogho Naba med versionen på flippen. Kort därefter släpptes en aningen annorlunda mix på 12" (med endast en minuts dub -- kort men inspirerat!) med »Dreadlocks« på B-sidan (som egentligen var den Cliff-producerade »Trainers Choice« även den utan dub att tala om).

Så frågan är. Vad var stilen? Merthee? Murtheler! En av de låtarna som alltid kommer följa Romantic Possee.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0