A true Paul Chue favour Fu-Manchu!

Frankie Paul - South Africa

Frankie Paul - South Africa
Frankie Paul - Version
Fu-Manchu 12", 1983 (#PC004)
Producerad av Paul Chue



Det är lätt att man glömmer bort vart rötterna finns för Frankie »Dancehall« Paul som blev megastjärna med låtar som »Sara« och »Pass The Tu-shung-peng«. I mitten och slutet av 80-talet en fullfjädrad dancehallstjärna ut i fingertoppspetsarna. Om än att jag älskar de låtarna något ofattbart så är det hans kulturella material som främst har gjort störst intryck på mig (ett av undantagen är självklart de högre höjdernas dancehall-tema »Worries in the Dance«). Det startade trots allt med »African Princess« och några år därefter följde det flertal rootslåtar av det hårdare slaget. Den unge blinde sångaren lät ursprungligen som en variation på Dennis Brown men vid 1983 då »South Africa« släpptes hade han hittat sin helt egna stil. Ett brett och framförallt djupt soulkvidande. Textmässigt kommer han i profetisk skepnad.

»Kings of Kings and the Lords of Lords shall reign eternally!
South Africa must be free.
It was written in the book of prophecy that man shall be free.
South Africa bound to be free.«

Det var på en soundtape som jag för första gången hörde »South Africa«; det legendariska Gemini med deejays som Peter Metro och otroliga Squiddly Ranking i fronten (läs mer här) vid Enid Anglin Center. Selector Archie har i början av tapets inspelning en Frankie-session och just »South Africa« får vara låten som öppnar upp. Basens mullrande ihop med synthen ger föraningar om hur dancehall kommer låta i några få år innan Sleng Teng gör rent hus. Det är övergött i trummor och bas med cellofanomslag. Plastigt men spänstigt vibrerande. Helt fantastiskt.  Det är uppenbart att Gemini spelade låten som acetat men vad som överraskar mig är att när JA:s kanske största sound pushar låten av en av de större artisterna och den slår med sån tyngd så förblir den likväl osläppt på Jamaikanska marknaden. Istället släpps den i England på Fu-Manchu, acetatcuttaren Paul Chues egna etikett. Den förtjänar att kommit upp på listorna.

Gregory Isaacs - No One But Me

Gregory Isaacs - No One But Me

Gregory Isaacs - No One But Me
Pablove Black & Bagga Walker - Version
Fu-Manchu 12", 1984 (#PC 15484)
Producerad av Paul Chue



Frankie Pauls tolva ovan var det första jag hörde som var producerat av Paul Chue. Dess fantastiska vibes fick mig självklart att börja leta efter fler låtar av Chue eller på Fu-Manchu-etiketten. »No One But Me« blev släppet som knockade mig totalt. Det kan inte vara långt senare än »South Africa« som den här spelades in då den bär på samma tyngd men snarare låter med direkt influerad av Gussie Clarkes Music Works-produktioner. Något som fått mig att klura lite på om inte båda rytmerna är köpta av Gussie och då främst »No One But Me«. Jämför med låtar som DEB:s och Gregorys »Let Off Sup'm« eller Tetracks enorma showcase LP med det smaskiska titelspåret »Trouble«. Gussie-soundet genomsyrar produktionen.

Chue som arbetade med att cutta dubplates åt sounds i UK hade uppenbarligen precis känsla för hur man skulle få ut alla frekvenser ur låtens register då tolvan låter pompös och stolt. Samtliga instrument har sin logiska plats och låter rytmens driv välla fram metodiskt och utstuderat. Tjockt som sirap. Gregory själv är vid det här laget i någon sorts övergångsfas. Han har blivit en karikatyr på sig själv men låter fortfarande fantastiskt om än att suckarna är ett artistiskt uttryck mer än något annat. Likt »South Africa« följs B-sidan av en lång och hård dub.

»Say you never ever love no one but me.
I need a love I can rely on and I'll give you a shoulder to cry on.
Say you'll never never never.
Say you'll never never ever love no one but me

Kommentarer
Postat av: Martin Blomqvist

Håller med om ovanstående.... Frankie Paul 12an knäcker det mesta....Rough an rugged!!!! Jag är ett stort fan av Pauls roots material, framförallt hans två första LPs och Channel One showcase LPn med Slave Driver etc.....

Gregory 12an har jag haft ögonen på men ännu ej slagit till.....



Bim and Bam..... Bra skrivet som vanligt...

Kanske passerar dub club på fredag, ses om du är där!

M

2011-09-07 @ 20:59:30
Postat av: Joakim Romantic

Yes, Martin! Vet inte om du ser det här men jag har inte ditt nummer nämligen. Hojta om du kommer ikväll så tar jag med mig din 12"!

2011-09-10 @ 11:57:31
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: Martin Blomqvist

Jupp, jag smyger förbi en stund..... Inte alltför sent dock..... ses där!!!



Peace

2011-09-10 @ 13:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0