Dash outa weh! Cah we fe flash fo'ward!

Börjar irritera mig något så oerhört på att vi missar våra radiosändningar. En missad sändning innebär tre veckors frånvaro och det är alldeles olidlig! I vilket fall så betyder det ju inte att showen stannar. New Romantic affiliates håller igång bakom scenerna med stora projekt som alltid.

Flash Forward

Har mer och mer funderat på att äntligen ta tag i mitt lilla fansin-projekt, Flash Forward, och släppa ett par limiterade nummer. Namn och logotyp är taget direkt från Cedric Im Brooks titan till album med samma titel. Jag har alltid varit en stor fan av tidningen Sex vars fokus var intervjuer och tycker att det skulle vara en ypperlig inriktning på ett litet fansin. Två bra intervjuer per nummer med artister som verkligen betyder något för mig. Har en opublicerad intervju med Norman Grant som skulle varit till Reggae Galore. Den har förvisso två eller tre år på nacken men tycker ändå att den var helt OK och jag skulle nog lätt kunna putsa upp den till en fin artikel över en av de ypperligaste rootsgrupperna. Har även äntligen fått kontaktinformation till Colourman med hjälp den beundransvärde Penny Reel - det resulterar förhoppningsvis i en intervju med en av mina favoritchattare. Där har man kanske sitt första nummer färdigt. Har även lite kontakt med andra fantastiska artister som jag verkligen ska försöka intervjua. Självklart ska det vara skrivet på svenska och uppkopierat i nostalgisk 80-tals-maner. Något jag tror kommer vara kul att läsa. Svensk reggaejournalistisk behövs pushas framåt hårdare. Reggae Galore är super ... men vi för plats även med en liten rub-a-dub-stallowat vid sidan om. Publicerad enligt komplicerade scheman som enklast kan beskrivas som sällan förekommande datum.

Är oerhört ringrostig när det kommer till intervjuteknik men det är något jag inte är rädd för att träna upp. Det ska bli ett nöje snarare. Imorgon beger jag mig till Kjell & Co och införskaffar en telefoninspelningsmojäng för 150 kr. Måste även rekommendera folk att använda sig av Jajah.com som är oerhört billigt för telefoni utanför Sverige.

Snackade med King Culture tidigare. Skivan är på gång och med hans smärre (är för tillfället inte riktigt på det klara till vilken utsträckning?) förändringar så verkar det som att den ska bli volym ett (1!) av två. Jag ska även som ett kul litet sidoprojekt få göra omslaget till två andra skivor han kommer släppa. En samlingsskiva med den otroliga chattaren Stamma Ranks (-79 och framåt) och en delad samlingsskiva med Trevor Sinclair och den otrolige men gravt obskyre Roots Wanda (unik röst på en stor artist). King Culture come rule yah!

I övrigt har jag även telefonerat med good ol' Ray - min London-itiska vän. Han var helt lyrisk över Mark Irations historieberättande i den eminenta Musically Mad DVD:n. Maximum respect out fi di Musically Mad passie! Ray och jag ska försöka publicera Rhythm Wise-böckerna online. Muzik Tree och Small Axe verkar ha kommit in i en sjunde andning i och med släppet av senaste boken. Rhythm Wise-sidan är ett kul litet mini-projekt + att det är nog inte så svårt att programmera för mig med mina halvknaggliga kunskaper i PHP/SQL. Jag har dock endast RW  #2 och #3 - sitter någon inne på #1 så får gärna personen kontakta mig så vi kanske kan deala en kopia eller dylikt. Det skulle vara väldigt uppskattat.

Förutom det så gör Ray framsteg med producentboken som blir nästa del i The Small Axe Reggae Album Guide.  Recensioner av samlingsskivor med fokus på producenter, produktionshus eller studios. Har sett innehållslistan och en del rara godbitar är inkluderade. Tror den kan bli mycket bra. Även en dub-del diskuteras och eventuellt en yard-tape-bok.

Stranger Cole

Lyssnar just nu på Stranger Coles album Foward In the Land of Sunshine. Ett kanadensiskt rotmästerverk. »I'm Living« är antagligen den reggaelåten som träffar mig djupast i hjärtat.

Ska nu plugga lite och sedan fundera om vi kan ordna någon kul gäst till nästa radiosändning. Några förslag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0