Wicked Can't Run Away!

Håller för tillfället på och samlar motivation för att orka skriva färdig Reggaepedia-artikeln om Greenbay-incidenten som kom att skaka Jamaica så markant (men ligger och skräpar halvskriven på RP). Ska sedan ta mig an att skriva lite om rytmen också som delar namn med händelsen.

Ursprungligen så hette rytmen »Wicked Can't Run Away« efter låten som först kom att använda det omistbara blåset. Sångaren, Glenroy Richards, var en av de olyckliga fem som blev erbjuden jobb att transportera vapen men som sedan blev kallblodigt mördad på Greenbays skjutbana. Rytmen som är en av de legendariska rytmerna inom reggae är även känd som Youthman efter Wayne Jarrets episka låt med samma titel.

V-I-B

Terrence Smith and Cassette & Tape - V-I-B
Carlton Livingston - Wicked Can't Run Away

Jah Life, 198x? (JL 001)
Production by Jah Life (Hyman Wright) & Percy Chin

Min favoritversion av Wicked Can't Run Away/Greenbay Murder/Youthman är antagligen den digitala recuten producerad av Jah Life i New York. På tolvan där re-licken först figurerar så finner man Carlton Livingston med en fin omtolkning av originalet på den ena sidan (sida AA). Den stora behållningen ligger dock i flippen som har Terrence Smith & Cassette & Tape sparrandes. Jag är fortfarande aningen osäker på vem som är vem. Jag vet inte ens om Cassette & Tape är en eller två herrar. Jag tror att det endast handlar om en person som gjort sig känd som en fantastisk imitatör av andra sångare. Ibland låter han som Dennis Brown, andra gånger Frankie Paul och på »V-I-B« som som en ung Gregory Isaacs. »We deh pon deh V-I-B a weh we come in a yuh area.«

Känner mig fortfarande som en otrolig idiot som inte plockade upp Cassette & Tape - Cool Out Sound 12" på Grade One for $20 förra sommaren.

Är lat med att ladda upp lyssningsklipp men den här måste jag ju bjuda på.

Lyssna

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag köpte den här en gång men den "försvann" i posten tydligen..sen dess har jag inte sett den...like it!



patrik

2009-09-03 @ 11:26:17
Postat av: Skeng Bubbler

Fan vad surt. Saker har bara försvunnit i posten för mig när det handlat om extremt billiga fynd. Köpte bland annat en Tetrack 12" (»Trouble« vill jag minnas att det var?) för £0.99. Då känns det så uppenbart att försäljaren bara vill luras.

2009-09-03 @ 11:44:55
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0