Fatman Riddim Section in Skengdub

skengdon

Läste idag på morgonen Reggaemanis intressanta inlägg om Inner Circle och funderade lite på när jag själv tycker de var som bäst. Har alltid varit en svagis för Fatman Riddim Section mer än Jacob Millers vokalinsatser och därmed har dubskivorna varit de som legat mig närmast hjärtat.

Men jag tycker att Fatman Riddim Section hade som absolut bäst sound under den perioden de var backing-band för Kenneth »Skengman« Blacks produktioner för sin egna Skengdon-etikett. Brett, fläskigt och som en hybrid mellan det digitala och analoga. Organiskt pulserande raggamuffinmusik med skärpa och precision.

Så när jag satt på morgonpendeln och lyssnade versionsidan av Frankie Pauls underbara »No Sizzling« slog det mig att det som verkligen saknades från Skengdon var en dubskiva mixad av exempelvis Bunny Tom Tom (som verkade Skengmans mixare av val).

Tänker mig följande skiva om man skulle välja bland de redan släppta alstren;

A-sida
1. Suzie Wong Version (av Niccadeemos)
2. Cutty Version (Cutty Ranks - Greedy Girl)
3. Japanese Style (Frankie Paul - No Sizzling)
4. Pretoria Version (Yami Bolo - Free Mandela)
5. Dub Permit (Super Cat - Permit Fi Gun)

B-sida
1. Mount Zion Rock (Papa Sancho - Dance Inna Mount Zion)
2. Right Move Dub (Sugar Minott - Wrong Move)
3. Reggae Music Dub (Jr. Cat - Skengdon Bring Reggae Music)
4. Frankie Style (Frankie Paul - Gunshot)
5. Mine Version (Echo Minott - Pickney Fe Mine)

Hade jag (#1) fått välja rytmer från albumlåtar som inte släpptes på singlar hade det sett helt annorlunda ut. Finns flera farliga låtar att hämta från bland annat Little Johns och Junior Delgados album.

Hade jag (... #2) haft tid hade jag dessutom samlat ihop låtarna, gjort ett litet omslag och fixat för er att kunna ladda ner. Men nu har jag tenta imorgon inom det abstrakta men teoretiskt tyngda ämnet »Ljud« och dessutom en Berlin-resa att packa kläder inför.

Kommentarer
Postat av: Erik

Kul att du gillade inlägget.



Något jag saknar är deejay-versioner på Fatman Riddim Section-riddims. Minns att jag ställde en fråga om det på Roots Archives för några år sedan. Har för mig att utfallet var magert (Ringo har gjort något tror jag). Synd. Jag hade gärna hört exempelvis U Brown, Kojak eller U Roy göra klassiker som Suzy Wong och Tired Fe Lick Weed In A Bush.

2009-12-04 @ 09:43:13
URL: http://www.reggaemani.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0