Moa Anbessa mek yuh rock so!

Tribute to Moa Anbessa

Nigger Kojak - Penitentiary / Bunny Rhygin
Barrington Levy & Jah Thomas - Mo-Ambassa

Nigger Kojak 12", 1980 (#NK 001)
Production by Floyd Perch

Jag har kommit fram till att jag gillar rub-a-dub. Jag älskar när den är glad och dansant. Jag tycker den är fantastisk när den är mollig och hård. Tycker det är hur kul som helst när den är lättköpt smörig. Tror det har att göra mycket med att the rubber dubb är så okonstlad och direkt. Det som sker i dansen sker i stundens eufori. Det är vid tillfällen som dessa jag tänker mig att låtar som det här upstår. Över Nigger Kojaks egentligen ganska hård roots-produktion så deejayar Jah Thomas och den alltid så fantastiske Barrington Levy på rytmen. Ja! Jah Barrington - the god blessed pikney - chattar i fin stil, om än aningen stapplande. Likväl är det klart underhållande och 12" är en rub-a-dub-titan.

Bägge sidor ligger över samma otroliga rytm. Första sidan är kontrollerad helt och hållet av Nigger Kojak som står bakom produktion, sång och deejayande på låtarna. Man kan ana hur Kojak hämtar inspiration från Edi Fitzroys slumgynglings-sångstil på spåret »Penitentiary«. Ett sorts oregerligt nästan desperat kvidande som naglar sig fast i sufferersrytmer som denna.

»Ooooh my bredrin. Nah go nuh penitentiary. Kojak! Kojak nah goh nuh penitentiary. Laaaawd!«

Därefter följer han upp sin sång med en deejayversion om den legendariska badman Bunny Rhygin som var ledare för the Viking Posse. »When mi deejay yuh haffi jump to the reggae« inflikar han i förbifarten och ja, jag måste hålla med. Skivan snurrar och insvept i basen gör jag mina bäst danssteg. En fot i marken och andra lyft framför sakta bubblande till rytmen.

Vad som är än mer fantastiskt är då B-sidan med Jah Thomas och Barrington Levy som byter av varandra i bästa kombinationsstil. Thomas släpiga nästan astmatiska flyt är kompletteras perfekt av hans sparring partner, Barrington, med sin ungdomligt ljusa och melodiska deejayande. Jag är ganska övertygad om att ljudsystemet som lyfts till skyarna är Moa Anbessa från Battersea i sydvästra London. Det känns fullt logiskt då Jah Thomas hade spenderat ganska mycket tid i London under den här tiden och han med stor sannolikhet stött på Moa Anbessa. Tror inte jag har hört om något sound från JA med det här namnet nämligen. I vilket fall så följs deejayversionen av en gastkramande dub. Vet tyvärr inte vem det är som stått bakom spakarna men oavsett vem så gör han ett fantastiskt arbete.

Den enda låt som saknas i Sammanhanget är Delton Screechys »Living In The Ghetto« som är av exakt lika hög kvalitet som de andra låtarna på samma rytm. Som tur är finns denna version med på 10" som återsläpptes ganska nyligen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0