Glorious Viktorious + Tannoi!

Viktorious

Förra gången vi sände var det tänkt att vi skulle ha Viktorious the Dreadbot som gäst men på grund av att det strulade med vem som kunde vara i studion och dylikt så var vi tvungna att omboka. Söndagen den 10:e har vi i alla fall mannen, som är en av mina favoritproducenter för tillfället, i studion med lite personliga favoriter och egna produktioner. Lethally legal! So glöm inte att tune in if you rankin'!

New Romantic Radio 10/5 (sön)
15:00 - 16:00 @ 95,3 FM eller THSradio.se (för folk utanför STHLM).



För ett tag sedan köpte jag en drös 12" av en finländsk vän (kiitos paljon, Juha!). När vi möttes upp för att jag skulle ta emot paketet med de 23 tolvorna så påpekade han att han »...put in some extra records there ... to sweeten the deal«. Med extrem glädje noterar jag att det är en tung rootstolva med Cornell Campbell, Horseman med »Horsemove« (gidy-up gidy-up! största horseman anthem någonsin?) på Raiders och två UK Bubblers 12" med en för mig helt okänd sångare; Tannoi.

Tannoi1

Worries And Troubles är en digital next cut till Junior Reids »Original Foreign Mind«. Rytmen är mer spartansk och onekligen hårdare än originalet - jag gillar den ofantligt. B-sidan (»Cocaine Mash Up Your Brain«) är en varning för nyttjarna av tunga droger så som kokain. Detta över en fräsh tolkning av Bobby Babylon-rytmen. Självklart är bägge versioner långa discomixar.

Tannoi2

På det andra släppet med Tannoir är A-sidan en dundercatchy digital rytm (jag kan inte få noooooog av den!) som får ligga till grund för Tannois bannor över the rude boys som syns på gatorna med deras hustlin' antics. En grymt mäktig och uppfriskande digilåt som inte låter som allt det andra. Antagligen är det min favoritlåt  av hans alster. B-sidan heter »Gunshot Salute« och är onekligen en bra insats över Answer ... men jag har lite svårt att bli hård av den rytmen nu för tiden.

Jag tycker utan tvekan att Tannoi är i paritet med många av de större sångarna från mitten av 80-talet och kan inte förstå varför han inte fick mer erkännande. De här två släppen är de enda jag känner till tyvärr. Om någon har mer info eller andra släpp med honom så får ni väldigt gärna hojta till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0