Wolverine Choppa bjuder på lite favoriter...

Wolverine

Den härlige lille ynglingen Kalle Chopparetor från youthmansoundet Wolverine skrev på min begäran en kort lista på 10 av sina favoritlåtar. Tänkte det kunde vara lite kul att dela med sig. Loggan ovan är förövrigt ritad av mig ... i handen håller snubben (som liknar väldigt mycket en viss Skeng Bubbler) en Sig Sauer den svenska polisens pistolero. Enligt min bror är vapnetsstyrka just dess precision och gedigna kvalitet. Gun 'ting is a serious something.

Prince far I - throw away your gun
En låt som kom att betyda väldigt mycket för mitt reggaelyssnande, min pappa hade den på kassett när jag var 4-5 år och jag har gillat den otroligt mycket sen dess. Tycker fortfarande att det är en alldeles fantastisk låt och ett av de absolut tyngsta stycket musik som någonsin skapats

Ackee - Call me Rambo

Den låt som fick mig att bli intresserad av hårdare dancehall och digital. hörde den första gången av min bror när jag var 14-15 år. Nyutgåvan av 12" var också en av de första skivorna jag köpte.

Conrad Crystal - Fed Up
En låt jag inte har någon speciell relation till utan enbart tycker är fantastisk. Jag är svag för falsettsång över digirytmer och då är det svårt att inte gilla denna.

Conroy smith - Dangerous
Av alla feta rytmer som släpptes under 90-talet tycker jag att joyride är allra fetast. Och den allra fetaste låten på Joyride tycker jag att Conroy Smiths cut är bäst, när han klämmer ur sig en ton som håller i vad som låter förevigt vet jag inte vart jag ska ta vägen. Jag gillar förövrigt originalverisionen också men tycker att joyridecutten är snäppet fetare.

Hortense Osbourne - A me smarter
Överfet tidig digital kvinnoanthem. En underbar stämma över en underbar rytm och underbara lyrics "we girls were made from sugar and spice, and you boys were made to treat us nice"

Toots and the maytals - Reggae got soul
En till kasettbandsklassiker som jag fortfarande värderar högt. Pappa hade faktiskt en hel del band med Reggae + några Lp och ett par Cd. Han är antagligen en av de största anledningarna till att jag lyssnar på Reggae överhuvudtaget. Reggae got soul fick jag senare på Järvsös mest spelade kasettband döpt till "Rap & Reggae 2001"

Horace Martin - Zuggy Zuggy
Jag gillar Horace Martin mycket och tycker att zuggy zuggy är en av hans absolut bästa låtar. Gillar förövrigt Strange things med john holt som är den uppenbara förlagan till både rytm och lyrics. Dock tycker jag att Zuggy Zuggy känns som en upphotad verison och är snäppet vassare.

Sammy Levi - It's a shame
En låt jag inte varit bekant med särskilt länge men ändå värderar väldigt högt. hade den först på five borough fire Lp'n och köpte senare tolvan på witty vilken är snäppet fetare. fantastisk röst på två fantastiska rytmer.

Cocoa tea - girl go home
Kan inte göra en sån här lista utan att nämna den här låten. Gillar de flesta cutsen jag hört på tonightrytmen men just "girl go home" är den som träffar mig hårdast. Hörde först soundboykillerkombon med Buju och fick senare nys om originalet, var väl 15 år eller nåt när den började rotera och den roterar än

Chip I prophet & super black - run sound
En alldeles underbar soundkiller som jag fick som mp3 för bara några månader sedan, skyndade mig att leta rätt på och köpa sjuan som numera innehar hedersplats i skivhyllan. Just soundkillers brukar jag förvisso vara väldigt svag för men just denna är nog den jag  värderar allra högst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0