Wycliffe »Steely« Johnson

steely cleevie
Steely & Cleevie (i omvänd ordning på fotot).

En av reggaens absolut största har gått bort. För någon dag sedan meddelades det Steely var på sjukhuset och läget var kritiskt. Idag efter att ha återvänt från en spelkväll med lite kompisar så möts man av nyheten att han har avlidit. Det känns väldigt hemskt för han är en av de musiker jag respekterar mest. Hur många artister har karriärer där de startade på 70-talet och var otroligt lovande musiker, på 80-talet var man med och grundade reggaens bästa backningsgrupp, Roots Radics, samtidigt som man några år senare red den digitala vågen som en av de mest eftertraktade producenterna för att hålla den positionen långt in på 90-talet.

Du saknas mig redan, Steely. Ikväll plockar jag fram några av mina favoritalster med Roots Radics.

Kommentarer
Postat av: Erik

Mycket bättre än Roots Radics blir det inte. Lätt det bästa backing-bandet genom tiderna.

2009-09-03 @ 13:12:28
URL: http://www.reggaemani.se
Postat av: Lars (aka Rhygin)

Så lyckades jag till slut hitta hit. Den som söker skall finna. Stod det någonstans för länge sedan.



Underbart blogginnehåll. Ska läsa genom allt - varenda inlägg så fort möjlighet ges mig - och slaviskt anteckna alla tips på låtar som är okända för mig.

2009-09-04 @ 14:04:59
URL: http://vegablogg.blogspot.com
Postat av: Skeng Bubbler

Välkommen Lars! Kul att du hittat hit. Har väl inte pushat så stenhårt för bloggen. Är ju mest bara ett ställe där jag skriver lite om mitt och Jens kommande sound, våra spelningar och framför allt lite musik som spisas. Så gillar du rub-a-dub och dess släkting, rootsen, så kanske du har ett eller två tips du kan uppskatta här.



Och lycka till med intervjun nästa väcka. Det kommer bergis gå fint med de där forskarplatserna.

2009-09-04 @ 22:50:48
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0