Love is lovely and war is kinda ugly!

Carlton & The Shoes - Forever & Always

Carlton and the Shoes - Forever & Always
Carlton and the Shoes - For Always

Yvonne's Special 12", 1981 (#YS008)
Producerad av the Family (Dennis Brown ihop med Carlton?)



Kanske för att jag är hopplöst förtjust. Kanske för att Jalal al-Din Rumis sufiska poesi berört mig och ändrat min sinnesinställning. Kanske det är den sidan av mig jag aldrig riktigt insett är mitt fundament. Nio av tio fall så väljer jag en ärlig hyllning av hjärtats ämnen framför någon som helst annan text inom reggae. Kanske det är därför jag håller det här relativt okända släppet långt mycket högre än exempelvis deras andra DEB-producerade tolva »Better Days«. Förvisso en fantastisk låt (kommer väl recensera den också någon gång) men inte på långa vägar lika personlig och vacker som »Forever & Always«.

Produktionen som jag antar är av Dennis Brown pyr långsamt driven av ett vackert blåsarrangemang. I bakgrunden gäckar en vemodig orgel i samspel med Carlton and the Shoes lätta harmonier. Ovan detta har man dessutom naiva men raka texter. Hur ska man kunna värja sig för rader som dessa?

»My one desire is to be with you.
For always and a day.
You are just my cup of tea.
You are everything to me.
«


Ijahman - Closer To You 12

Ijahman Levi - Closer To You
Ijahman Levi - Praises In Strange Places

Jahmani 12", 1982 (#Jmi 266)
Producerad av T. Sutherland (Ijahman)



Jag har pushat för den här låten flera gånger tidigare. Bland annat spelades den på radio relativt nyligen. Med stor sannolikhet kommer jag fortsätta tala om den en lång tid framöver. Låten som är från Ijahmans tredje album, Tell it to the Children, är i mitt tycke även albumets höjdpunkt; den kan rentav vara största låten jag hört av Ijahman (och ja, jag räknar in alla hans underbara rootsmonster till det också).

Jag vill minnas att första gången jag hörde »Closer To You« så tänkte jag mig den som en riktig late night blues-tryckare (se istället låten ovan för detta) men när jag några år senare fick tolvan och bekantade mig med rytmen på egen hand i egenskap av dubversionen så insåg jag helt plötsligt att det handlar om ren och skär steppers. Ijahman vurmar om att få vara närmare sin älskade men rytmen är egentligen inget mindre än en långsamt malande ital stepper. Styrkan kanske finns där i. Att när man älskar något så behöver man militansen och övertygelsen att aldrig ge upp den personen.

»Girl who I am lingering on.
I've heard that love is doing your wrong.
Is it true, baby?
I've got to get through to you
if it's the last thing that I do.
«

Jag måste komma nära dig. Om det så är det sista jag gör.

Kommentarer
Postat av: j k b

mer kärlek åt folket. helt rätt.

2010-08-13 @ 00:32:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0