This is the question the people are asking...

Folk har varit på mig en hel del och frågat när King Culture-samlingen ska komma. Har inte riktigt kunnat ge något svar på det då jag faktiskt inte vet. Idag ringde i alla fall Everett och säger att han ska skicka infon så att jag färdigställa omslag och skicka tillbaka till honom. Frågan är bara när det där paketet med små lappar och bilder når mig. Det är ändock ett steg närmare.

Andra saker som sades på telefonen är att det ska komma två CD-skivor till varav en är med Stamma Ranks och den andra del två till samlingen jag gjorde till King Culture. Stammas verkar vara en samling av äldre släpp - den ska heta något i stil med Back In The Day (ja, inget höjdarnamn kanske ... men det är ju sekundärt). Bägge omslag ska göras av mig så det kan ju bli kul. Även en bok ska komma från Everett kallad Musical Journey eller dylikt (än en gång lite miss med namnet kan jag tycka). Låter sjukt spännande i alla fall. Kanadas och USA:s reggaescener är gravt underrepresenterade inom reggaelitteratur. Ett par fantastiska skivhäften är allt jag kan komma på (där Half Moon-samlingen måste vara en av de största missarna med sin avsaknad av information).

Min energi kommer dock att gå till att övertyga Culture om att släppa den där dubplattan han var på väg att släppa under tidiga 80-talet genom A. Doemans I&I Sounds i USA. Hans bägge dubalbum är fantastiska och det här skulle sammanfattas av material från hans starkaste period produktionsmässigt. För mig kan det mycket väl vara en av de starkaste dubalbumen som producerats. Förhoppningsvis kanske man kan övertyga honom till att pressa upp den på vinyl i 300 exemplar eller liknande. Göra ett fint silkscreensomslag som andas 70- och 80-talets trum och bas-dub-album.

Det kommer i alla fall ett dubalbum från A. Doemans 80-tals-sessioner och det är helt otroligt bra. Även ett vokalalbum följer (omslaget till vokalalbumet är gjort av mig ... antagligen kommer jag göra dubalbumet också). Det är något av den djupaste reggaen jag har hört. Inte ens vördade rumlet från Wackies når I&I Sounds frekvenser. Kommer uppdatera er med mer info om det så fort jag vet mer.




Ruffy & Tuffy och Iration - The Day After (Vocal)
Ruffy & Tuffy och Iration - The Day After (Version)

Mission 101 Records, 1992. Producerat av Ruffy Tuffy och Iration.



Lyssnar på 90-tals-rötter. Gillar låten något helt otroligt mycket. Jens vet jag inte tycker den är något bra alls. Jag vet inte riktigt vad det är jag fastnar för men har mina aningar. Jag gillar den dock så pass mycket att jag lade ner arbete på att hitta producenten som för tillfället är bosatt i Chile. Exemplaret (som jag fick för billiga $12) var ett av hans två personliga exemplaret som han hade. Ett för att spela och ett som säkerhet. Men han blev så glad att folk ens lyssnade på den idag att han likväl kunde bli av med ett av de två exemplaren. Jag fick till och med det ospelade. Generöst.


Ruffy & Tuffy är fantastiskt starka vokalister. Vid den här tiden lät inte riktigt annan musik i Jamaica så här. Medvetenheten ihop med rytmen gör att den känns relativt malplacerad i kontexten den spelades in. Iration är av jag har förstått kanske Chiles viktigaste reggaegrupp och de har varit aktiva väldigt länge - vill minnas att jag läst redan sedan det tidiga 80-talet. Jag tänker mig att det är just den här anakronismen som ger låten sin edge. Irations gamla tänk ihop med Jamaicas jäkt att alltid vara i nuet ger musiken en oro i sig som resonerar fantastiskt med ämnet - rädslan över att få leva i spillrorna av vad ett annalkande tredje världskrig kommer lämna efter sig. Det tredje världskriget ett ämne som de bägge sångarna med elegans redan berört på debutalbumet.

Ruffy & Tuffy känner de flesta antagligen igen som de två små ungarna från Rockers som tränar Kung Fu. Iklädda röda track suits visar de sina stanses och är den egentliga fokusen för scenen utan att det är de som bär replikerna. En legendarisk liten kultscen från en klassisk liten kultfilm.

Jag började ladda upp lite musik på Youtube med tanken att ha ljudklipp till mina små singel-recensioner. Tyvärr gjorde jag misstaget att skicka upp lite väl många låtar utan att ha skrivit något om dem. Men för den intresserade så finns det ett tiotal låtar uppe på http://www.youtube.com/user/kalcidis. Flera är äldre låtar som jag har skrivit lite om, andra har jag inte nämnt än (eller kanske inte kommer nämna. Jag har märkt att suget att snacka om dem försvann så fort de åkte upp på tuben). Användarbilden på YT är från Norge när jag satt och åt glass. Inte undrar på att jag bryter ett leende från örlob till örlob. Glass är the foundation, son. Yuh hear?!

Kommentarer
Postat av: Spicey Hammer

Grym låt! Jag får London Lovers-vibbar. Typ Notting Hill.

2010-02-13 @ 21:19:13
URL: http://stockholmsmygstyle.blogspot.com/
Postat av: Martin Blomqvist

Oj oj oj vilken killer..... riktigt bra..... aldrig hört aldrig sett!!!

respect

M

2010-02-15 @ 15:31:03
Postat av: Jocke Skeng

Jo, den verkar vara ganska sällsynt. Men visst är den fet! Bara Jens som inte fattar det än!



Vi syns på söndag! Ska bli kul och spännande att se vad du har för mumsiga singlar med dig.

2010-02-17 @ 01:10:53
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0