Du är det bästa som har hänt mig

Earl Cunningham - Best Things

Earl Cunningham - Vanity Woman
Earl Cunningham - Best Things

Freedom Sounds 12", 1980 (#FSD 016)
Producerad av Michael McKay & Noel Baker



Jag brukar alltid försöka hålla mig uppdaterad när det kommer till olika artister. Förutom att hålla koll på deras katalog och vilka de arbetat med (så att man i äkta skivsamlarmanér kan sätta artisterna i rätt kontext) även lära mig så mycket som möjligt om deras liv och karriär. Earl Cunningham som faktiskt var en relativt erkänd artist är jag helt okunnig om. Jag vet ju saker så som att han är Jamaican och att han startade sin karriär -78 med att spela in den episka »Words of the Father« för Dennis Brown och senare samma år även Dunkley-covern »Movie Star« för Roy Francis. Bägge låtar fantastiska alster. Efter det följde han upp med ett par fler låtar för Roy Cousins men breddade även sitt urval av producenter och spelade in för folk som Naggo Morris (från Heptones), S. Douglas (som hade Art & Craft) och Jah Thomas. Följande tolva är för Michael McKay och Noel Baker. Två herrar jag vet än mindre om.

»Vanity Woman« är en ganska lättsmält historia och även om den är bra så är det sällan en sida jag återkommer till. Musikaliskt är den är lite för snäll och lättuggad. Basgången påminner om en mindre skarp version av »Pick Up the Pieces«. Precis som titeln antyder handlar texten om en fåfäng kvinna som aldrig älskade Earl Cunningham för den han är och ... ja, ämnen ökar ju inte mitt intresse. Däremot följer en lång härlig dub som accentuerar rytmsektionen ihop med bongo-trummande. Ibland rent och rakt andra tillfällen pulserande när det färdats genom ekoeffekten. Dubben är magnifik!

»Best Things« är den undangömda flippen. Efter ett klassiskt reggae-trumintro så hugger orgeln och tätt intill följer sedan trummorna igen ihop med den rumlande basgången. Man hinner knappt hämta andan förrän Earl sedan bryter igenom med sin nakna röst. Näst intill ett rop.

»You are the best thing that ever happened to me.
Darling, can't you see what you mean to me?
Ever since you came in my life, you make my life worth living
and I just can't stop giving you all this love burning in my soul


Hela rytmen känns mer levande och organisk än »Vanity Woman«. Earls runda röst målar med starka känslor och rytmen återspeglar detta. Orgeln som återkommer och ger melodi när det börjar bli för hårt, precis som det sporadiska binghi-trummandet bryter igenom när det riskerar att bli för harmlöst. Lägg därtill en otrolig drivande mixning som ger musiken lager på lager. Det är vibrerande och när dubben följer är det en helhet som presenterats. Inte en förlägning eller en next cut. Dubmixen känns med sina stadigt återkommande vokalfragment som en näst intill sömlös avslutning. Verkligen en av Cunninghams absolut bästa alster. Det otroliga är att han ständigt släppte låtar av den här kalibern men likväl slog han aldrig igenom större.

Earl Cunningham - Cool Profile

Earl Cunningham - Cool Profile
Earl Cunningham - School Girl

Rusty International 12", 1983 (#RI 012)
Producerad av Rusty



»Cool Profile« kommer alltid för mig vara en av de bästa rub-a-dub-låtarna som har gjorts. Den är, till skillnad mot exempelvis »Best Things« ovan, oerhört simplistisk. I fokus ligger fyra saker; trummornas metodiska bompande, basgångens långsamma ångvältsmarsch, rytmgitarrens flyktiga markerande av rytmen och sen den fjäderlätta pianoslingan. Även om låten aldrig hade varit så fantastisk utan någon av dessa komponenter så är det just den där gäckande pianoslingan (på ett ostämt piano?) som kommer att definiera hela rytmens storhet för mig. Jämför rytmen med exempelvis Don Carlos »Fight Fight« (eller vilken annan cut som helst på samma cut som »Fight Fight«). I princip samma rytm bortsett från pianoslingan och likväl befinner de sig i två helt olika världar. Just den här versionen av rytmen återfinns i flera Rusty-produktioner så som Little Johns »English Woman« (på hans otroliga showcaseplatta för Rusty) och även deejayversioner till Cunningham-låten finns i Jah Thomas »Cool Profile«.

Det märks att Cunningham har mognat röstmässigt sen låtar som »Best Things« och »Words of the Father«. Det är aningen mer pondus och teknisk skicklighet. Jag vet inte om det har att göra med att han var så pass ung när de andra låtarna spelats in att han här handskas med sin vuxna röst eller om det helt enkelt är så att han utvecklats som sångare. Antagligen spelar väl bägge faktorer roll. Framförallt har han gått till att ha en otroligt vacker pretentionslös syn på kärlek.

»Girl I like you style. Oh-oi!
If you want me let me know.
And if you need me tell me so.
Cause I like your style.
Don't you ever run wild.
Cause I like your style.
Yuh on a cool profile


För mig är det en ganska skarp skildring av attraktionen.

Jag har ingen aning om vad som senare hände av Earl Cunningham. I mitt sovrum har jag en poster ritad av Denzil »Sassa« Naar för en Black Star-dance från augusti -86. Cunningham är bland artisterna som finns omnämnda att uppträda. Det är det senaste livsbeviset jag har för honom. Någon som kan fylla i med mer information? Skulle vara underbart att veta om han fortfarande levde.

Kommentarer
Postat av: Martin Blomqvist

Kolla in African Man (Jah Shaka) och Never Give up (Freedom Sounds)(Jah love is sweeter rytmen) , två tunga 12or med mannen..... mer info önskade jag med att jag hade... Den där Cool Profile var riktigt ruff & tuff!!!



Bless

M

2010-10-14 @ 22:36:23
Postat av: Martin Blomqvist

....just det, Hungry Days också på Original Music 7", hårdare än hård! På samma rytm som Cornell Campbells Jah Jah give us love om jag inte missminner mig.....



M

2010-10-15 @ 08:40:12
Postat av: Joakim Romantic

Tack för tipsen, Martin! »African Man« och »Never Give Up« har jag hört tidigare. Däremot kunde jag inte placera rytmen till den senare när jag hörde låten. Har ingen av de två tolvorna tyvärr. »Hungry Days« kan det faktiskt vara så att jag har till och med men i så fall är den hemma hos Jens. Det måste kollas upp. Kan dock inte riktigt minnas hur den låter.



Ja, »Cool Profile« är fantastisk.



Ställde en fråga om Earl på Chatty Mouth-forumet och där fick jag en länk till hans MySpace. Så mannen verkar vara både vid liv och god hälsa! Känns bra. Hade jag haft tid hade jag försökt intervjua honom.

2010-10-15 @ 11:16:03
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: Kunta

Jag upptäckte förstås Earl via Shaka-labeln och utöver det han har fram tills nu varit ett blankt ark i min hårddisk. Nu vet jag lite mer, tack för det! En bra sångare vars röst ekar vackert i dubversionerna! Dub it!

2010-10-19 @ 21:21:43
Postat av: Joakim Romantic

På tal om dub it. Du har fortfarande din bok hos mig, Mr. T. När ska vi ta och styra upp det där egentligen?

2010-10-20 @ 02:02:29
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0