Dubplates

sound system

Jag lyssnar på Digikillers senaste släpp och är så otroligt glad över att de äntligen har släppt »Rocks & Mountains«. Denna odödliga dubplate som finns på otaliga soundtapes och varje gång spelar så hårt att ynglingarna steppar i raseri vid dansen.

Nu kan man bara hoppas att det blir flera klassiska dubplates som återsläpps. Mina fem högst önskade skulle nog vara.

1. Tony Jr. - Dancing Feet - Lloydie Coxsones legendariska dubplate som dödade vilket motstånd som helst. Renaste formen av rub-a-dub. Om du älskar papa Coxsone så passa på att röra dina dansande fötter. Sången över en rytm som alternerar mellan hårdhet och likgiltig coolhet.

2. Tony Tuff - Come Along - Rastasoundet Jah Love Muzik med Briggy the General på micken spelar ofta de allra coolaste dubplatesen i mitt tycke. Ett ljud välsignat av hans majestät men alltid i en rub-a-dub-stil. Så när de drar en plate med Tony Tuff över Truth & Rights-rytmen så är den inte i fantastiska ursprungsversionen men snarare i en lika underbara 80-tals-mix som andas High Times. »Come Along« kan jag bara anta att låten heter utifrån vad han mässar i refrängen. Special request till »Dance In the Area« som är i princip lika fet men finns tillgänglig som en aningen sämre mix på hans Volcano-LP.

3. Junjo - Brutalization - Jag har letat efter den här i flera flera år och fortfarande undgår låten mig. Jag hade inte ens hört den tills nyligen. Men där på ett gammalt Shaka-tape (som jag inte kan hitta längre!!! någon som har en aning om vilket det kan tänkas vara?) så finns den. Junjo i en vrede jag aldrig hört tidigare. Nästan ond.

4. Tetrack - Chant Down War - När Rodigan clashade Barry G 1985 så var sleng teng fokusen. Vem som kunde dra flest cuts. För mig ligger dock storheten i clashen på tre låtar. Barry the boogie monster drar Pampidoo på en drivande jamaicansk stepper och Pampi själv ber Rodigan the Gorgon att packa och åka hem för den här clashen är utspelad. Rodigan själv drar två Gussie-producerade alster som Hopeton Lindos coola, samlade »Road Block« och framför allt Tetracks »Chant Down War«. Inspelad samtidigt som deras otroliga showcaseplatta så är det här den låten som saknas på albumet. En av Tetracks absolut bästa låtar.

5. Lloyd Ruddock - Conquering Lion - Aldrig i mitt liv har jag tidigare hört en så majestätiskt låt. Pianot får molnen att skingra sig och skimrande längtan skina. Sångaren, som enligt rykten ska vara King Tubby's bror (som jag dock enligt andra källor fått höra dementeras av densamme), sjunger ödmjukt och sobert över rytmen. Det går inte att beskriva hur vackert det är.

...och respekt till bubblaren Frankie Paul - Babylon Man (next cut till »Right Time« av densamme på Freedom Sounds 7")

Kommentarer
Postat av: Martin Blomqvist

Fin lista det där.... Mina fem favoriter (just nu):

1. Moulding-Ijahman: Har hört x antal cuts på denna på diverse Shaka tapes. Majestätisk stepper med blås som inte lämnar någon oberörd... Det finns en nyabinghi cut med percussion och basgång, en orgel cut, en cut där endast blåssektionen och bastrumman troddar fram tills basgången kommer in i slutet.... magiskt!!!!! Kom nyligen över en gammal acetat med denna :-)

2. Zulu - Desi Roots: Dubben på "He ain´t coming". En galen reverbindränkt dub med slagverk högt mixade.... great stuff! Släpptes på Hawkeye 7a för något år sedan....

3. Tribute to Wa De - Gregory Isaacs: Dub versionen på the Cool Rulers mästerverk..... smyger igång med endast basgången innan Sly Dunbar går igång på trummorna.... Tuff!!

4. Separation - Barry Brown: Jah Shaka spelar en galen version på denna på några gamla soundtapes från 80 talet

5. Babylon walls/I want to be - Delroy Pinnock: Original 12an på S&G går inte av för hackor men Jag har ett Shaka tape där han spelar dubplate cut efter dubplate cut på "I want to be" i typ 25 minuter och sedan fortsätter med en lika lång session med Babylon Walls med mix efter mix, vildare och vildare med sirenerna tjutande.... madness inna dance!!!!!



Det grämer mig att jag inte kan närvara på torsdagens dans då jag skall iväg till Småland över påsken men jag förmodar att ni skall köra i maj igen? Jag bor nämligen typ 3 minuter från stället ni kör på...

Hur som helst, lycka till inna session!!!!!

Keep up the works!!!!



Martin

2011-04-15 @ 10:31:42
Postat av: Lars

Fan, ni driver ju en till vansinne genom att skriva så där om sånger och versioner jag inte hört.

2011-04-16 @ 14:01:17
URL: http://vegablogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0