Equal rights and justice stand for all I say!

Morwells - Give It To Me

Morwell Esquires - Give It To Me
Horace Andy - Black Cinderella

Freedom Sounds 12", 1979 (#FSD 015)
Producerad av the Morwells



Det första som slog mig när jag hörde Give It To Me för första gången var hur slående lik den är »Exodus« av Bob Marley. En molande steppers med nästan samma uppbyggnad och melodi. Textmässigt vandrar den i samma område. The Morwells som på sätt och vis kan ses som kärnan som kom att utvecklas till Roots Radics är profetiskt direkta och spartanska. Lyssna på basgångens simplicitet, flöjten som leder från bakgrunden och allra mest i fokus de otroliga trummorna. Det är så få element som lyfter varandra och däri ligger dess styrka. Vem jag endast kan anta är Style Scott visar här en ungdomlig iver med en fantastisk precision. Det är nästan för skickligt för en man i hans ålder. Strikt mot Slys huvud.

»Why don't you give it to me now?

Equal rights and justice too stands for all I say!
We rastaman know that Satan kingdom must fall.
What about the half that never been told?
Sight up yourself Jah man!

Give it. Give it. Give it to me now!
«

I enlighet med rytmen så är frågorna och avslutningsvis uppmaningen lika simpel och klar. Lika rättigheter och rättvisa gäller för alla. Roots i dess allra mest kristalliserade form.


Killerman Jarrett - War In A South Africa

Killerman Jarrett - War Ina South Africa
Killerman Jarrett - War Ina South Africa (Vocal Dub Version) / Version
Trojan Records, 1986 (#TROR 9086)
Producerad av Tony »Godfather« Shabazz


(endast dub)

Jag är väldigt svag för Tony Shabazz (som jag misstänker kanske var muslim? Småcoolt eftersom det är så få inom reggae) produktioner. För när han berör dancehall blir det nästan alltid euforiskt och när han vänder sig till rötterna och kulturen så förmedlas det alltid med yttersta allvar. Ofta lyckas hans med att förena de två. Jämför hans Maddo-producerade album och jämför det med hans album han producerade för Winston Jarrett. Lyssna på singlarna han släppte för Larry Lawrences Ethnic Fight-etikett eller för den delen de han släppte (ibland sjungande själv i fin stil) på sina egna etiketter Shabazz och Godfather. Det är aldrig halvhjärtat.

Killerman Jarrett känner jag endast till genom de inspelningar han gjorde för just Shabazz (och här har jag självklart helt fel ... se kommentarerna nedan). Den supercoola självbetitlade låten på Godfather och framförallt rootsmonstret »War Ina South Africa«. Texten som är en av otaliga tolkningar av Haile Selassies tal, mer känt som texten till Bob Marleys episka »War« är måhända måttligt upphetsande. En fantastisk text förvisso men desvärre kommer den alltid att få dras med att ses som i första hand en tolkning av just Marleys låt. Tolvans storhet ligger för mig i trummornas ursinniga steppersrytm. Det är som att Sly (som jag aldrig hade trott var spelaren men enligt etikettinformationen måste anta att det faktiskt är) för en gångs skull avtackat sig sitt tekniskt fulländade finlir och istället i trans straffar och späker trumskinnen. Monotont. Militant. Den musikaliska speglingen av en gideon stampande. Zulu trod as I would seh!

Jag vill knappt höra vokalen när jag är ute på en dans. Ge mig dubbla doser dub. Låt en chantare komma in halvvägs in i låten och frigör samtidigt bandekot ihop med synarens interstellära budskap. War ina dance.

Det är synd att Killermans album aldrig verkade bli släppt. Det hade kunnat bli väldigt intressant.

Kommentarer
Postat av: Martin Blomqvist

Två stänkartolvor..... Morwells låten plockade jag upp för några år sedan på 7 tummare (repress) och Winston Jarrett 12an ligger fortfarande på min wants list..... Tung tung stompare till låt den där....

Killerman Jarrett = Winston Jarrett



Välskrivet som vanligt!!

Respekt varje gång!!

M

2011-01-13 @ 20:02:22
Postat av: Joakim Romantic

Va?! Wow! Hade jag verkligen ingen aning om. Känner verkligen igen Winstons röst i vokalen när du säger det och jag missar totalt att kolla på vem låten tillskrivs på tolvan. Det här borde jag ha insett tidigare då Winston har en så distinkt röst. Smått pinsamt.



Tack för updaten, Martin!

2011-01-13 @ 20:08:38
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: Lars

Ingen tolkar de interstellära budskapen i basrytmerna och manifesterar dem i ord som du, Joakim. Fortsätt ditt goda arbete, ForIwah.

2011-01-13 @ 22:37:17
URL: http://vegablogg.blogspot.com/
Postat av: Kunta

Killerman-tolvan låter sanslöst bra. Aldrig hört den förut.

2011-01-16 @ 22:18:38
Postat av: Tor

Den islamiska kopplingen är väldigt intressant. Jag tänker i första hand på Prince Buster och Jimmy Cliff som bägge är muslimer, men kan inte påstå att det genomsyrar deras musik. I Busters fall kanske det snarare handlar om vad som aldrig blev till? Du kanske har några läs- eller lyssningstips i ämnet? Om man får drömma sig bort så vore det helt fantastiskt med en muslimsk motsvarighet till Coxsones söndagsinspelningar!

2011-01-17 @ 17:05:42
Postat av: Joakim Romantic

Lars - Tack, min vän! Skickade dig ett mail. Vet inte om det nått fram?

Kunta - Ja, den är stenhård. Man behöver inte vokalen till den.

Tor - Jimmy Cliff är förvisso inte muslim längre om jag inte minns helt fel. Han har ju haft någon sorts spirituell vandring igenom hela abrahamitiska-registret. Han var varit judisk troende, kristen, muslim, rasta och nu är han nog (om jag inte minns fel) bara andlig och öppen. Jag gillar Cliff otroligt mycket. Han får sällan det erkännandet bland reggaepubliken som han förtjänar.



Tyvärr kan jag inte påstå att jag känner någon gammal reggae som genomsyras av islams ande. Finns någon platta med en Brother Yahya. Fast jag var måttligt imponerad.

2011-01-18 @ 00:36:14
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0