Kom över så ska du få reda på varför min kärlek är så tillfredsställande

Keith Douglas - Come Over

Keith Douglas - Come Over
Keith Douglas - Here I Am
Natty Congo 12", 1985 (#NCDM024)
Producerad av Trevor Bow från Sons of Jah

Även om jag älskar rastaestetiken inom reggae. Infogningen av djup religiös övertygelse i en dancehallcentrerad miljö (som JA faktiskt var långt innan rasta fick sitt kulturella genombrott bland folket) så är det av otaliga skäl mer något esoteriskt för de som är frälsta. I ens jakt på spiritualitet så kanske jag har berört aspekter av rasta men aldrig varit i närheten av att ens tillskriva mig den. Likväl är en stor del av glädjen, för mig, med den spirituella rootsen de meditativa rytmerna. Det är därför jag alltid känt mig lite närmare de låtar som rör sig över mollrytmer men skildrar kärlek. Låtar så som Ijahmans »Closer To You« eller Carlton & the Shoes »Forever & Always«. Låtar som berör sufismens bild av andlighet.

Det tog mig ett tag att förstå vad Keith Douglas sjöng om. Hans metodiska mässande i öppningen fick mig snarare att visualisera uppmanden Israel bongo nyah ska stega över floden Jordan.

»Come on over.
You must come over.
You must come over.
You must come over.
Come over.
«

Det var först vid kanske andra eller tredje genomlyssningen jag först förstod. Rytmen gav Keiths ord en annan mening. Det var första gången jag fäste min totala uppmärksamhet vid hans »Come over if you want to discover what makes a lover like me so satisfying«. Det förvånar mig förvisso inte eftersom Keith Douglas främst i undantag var rootsman och i fokus stod nästan alltid kärleken för honom (i det här fallet ren kåthet). Likväl vägrar rytmen släppa rötterna. Mellan de två ytterligheterna, rasta och lust, skapas det gäckande motsägelsefulla i »Come Over«. Tillsammans med »Teacher Never Taught Me« (producerad av Pablo Gad på His Majesty 12") och »Frontline« (ZIP Records 12") nyanseras bilden av Keith Douglas som en vacker men mjuk röst endast lämpad för lovers rock.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Big up Joakim för en nice blogg. Kikar in här lite titt som tätt och kollar vibben.

2012-03-27 @ 18:45:49
Postat av: Jocke Skeng

Tack. Hade varit kul med ett namn så man vet vem som hälsar. Uppskattat oavsett.

2012-03-27 @ 20:09:31
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: Rastafan

Tjena grabbar! Underbar blogg ni har, och otroligt sköna radiospelningar ni gör!

Tänkte bara höra om det är möjligt att få en gammal inspelning uppladdad som har försvunnit i och med att megaupload blivit avstängt.

Spellistan i fråga är den här: http://newromantic.blogg.se/2010/march/spellista-for-showen-2103-10.html

Är så sjukt sugen på att höra Wayne Smith - Skull Bore igen, men den låten är löjligt svår att få tag på via Internet och lyssna igenom.



Tack på förhand!

2012-03-28 @ 20:38:48
Postat av: Jocke Skeng

Hej Rastafan! Jag trodde jag hade svarat på din fråga redan (förra gången du skrev den) men ser nu att du aldrig fick ett svar. Tyvärr har jag inte kvar den showen tror jag. Bästa chansen att höra den igen är om du checkar med Garabedian som är killarna som spelade den. Själv har jag tyvärr inte 7:an.



Checka Gara här:

http://garabedian.blogspot.se/

2012-03-30 @ 11:52:09
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: Rastafan

Vad fasen, kom det inlägget fram? För när jag kikade in lite senare hittade jag det inte, haha, lustigt.



Okej vad synd, ska absolut höra med Garabedian och se om de kan ordna fram låten. Tack så mycket. :)

2012-03-30 @ 23:40:05
Postat av: Max

Om ni saknar inspelningar så har jag detta gäng liggandes: 101205.mp3, 110213.mp3, 110521.mp3, 111218.mp3, 120311.mp3, 101121.mp3, 110116.mp3, 110227.mp3, 110911.mp3, 120115.mp3, 2011-11-20.mp3, 110130.mp3, 110313.mp3, 111106.mp3, 120129.mp3

2012-04-13 @ 00:41:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0