Spellista 25/9-2011
Den utlovade Twinkle-session uteblev då vi lyckades ta med oss allt utom nålar till showen. Därmed blev det en selection direkt från digital musik. Nästa gång blir Twinkle-specialen istället och jag tror den kommer vara väl värd väntan.
1. Reggae George - Fight On My Own (Skyjuice LP)
2. I Benjahman - Jah World (Lion Kingdom LP)
3. Bim Sherman - Lovers Leap (Scorpio LP)
4. Eclipse - Immigration (Baal LP)
5. Richie Mac - Trying To School I (Music-Ism LP)
6. Johnny Osbourne - Right Right Time (Light In The Attic LP)
7. Bongo Ossie & The Moonlights - Black Society (Honest Jon's LP)
8. Little John - I've Got To Go (Volcano LP)
9. Ossie Hibbert - Doberman Skank (Cash & Carry LP)
10. Barry Brown - I Love Sweet Jah Jah (Sufferer's Heights 12")
11. Ranking Dread - Nuh Trouble Natty Dread (Freedom Sounds LP)
12. Ijahman - Jah Is No Secret (Island LP)
Ladda ner sändningen här;
P.S. Det brukar ibland stå att filen inte är tillgänglig. Bara att ladda om sidan då eller vänta en stund och försöka sen igen så ska det inte vara några problem.
Spellista 11/9-2011
1. Augustus Pablo - Lover's Mood (Santic 7")
2. Misty In Roots - Viva Zapatta (People Unite 7")
3. Winston Reedy - Daughter of Zion (S&G 12")
4. Black Slate - Mind Your Motion (TCD 12")
5. Pablo Gad - Prophet In Dub (C.D.J 12")
6. Ernest Wilson - Truth & Rights (Selection Exclusive 12")
7. Barrington Levy - Open Book (Gorgon Records 7")
8. Wayne Wade - Tell Me What Going On (Cha Cha 12")
9. Royals - Facts of Life (Pressure Sounds 10")
10. Leonard »Chin« Santic - Lovers Rock (Santic 7")
Första sändningen efter sommaruppehållet. Fokus låg på rub-a-dub och roots from senare delen av 70-talet till tidiga 80-talet.
1. Augustus Pablo - Lover's Mood (Santic 7")
2. Misty In Roots - Viva Zapatta (People Unite 7")
3. Winston Reedy - Daughter of Zion (S&G 12")
4. Black Slate - Mind Your Motion (TCD 12")
5. Pablo Gad - Prophet In Dub (C.D.J 12")
6. Ernest Wilson - Truth & Rights (Selection Exclusive 12")
7. Barrington Levy - Open Book (Gorgon Records 7")
8. Wayne Wade - Tell Me What Going On (Cha Cha 12")
9. Royals - Facts of Life (Pressure Sounds 10")
10. Leonard »Chin« Santic - Lovers Rock (Santic 7")
Ladda ner sändningen här;
Imorgon blir det radio!
Ikväll blir det ljudsystem! Missa inte att komma förbi om ni är i Stockholm
Annars är det radio imorgon klockan 15. THSRadio.se eller 95,3 mHz om ni bor i Stockholm.
A true Paul Chue favour Fu-Manchu!
Frankie Paul - South Africa
Frankie Paul - Version
Fu-Manchu 12", 1983 (#PC004)
Producerad av Paul Chue
Det är lätt att man glömmer bort vart rötterna finns för Frankie »Dancehall« Paul som blev megastjärna med låtar som »Sara« och »Pass The Tu-shung-peng«. I mitten och slutet av 80-talet en fullfjädrad dancehallstjärna ut i fingertoppspetsarna. Om än att jag älskar de låtarna något ofattbart så är det hans kulturella material som främst har gjort störst intryck på mig (ett av undantagen är självklart de högre höjdernas dancehall-tema »Worries in the Dance«). Det startade trots allt med »African Princess« och några år därefter följde det flertal rootslåtar av det hårdare slaget. Den unge blinde sångaren lät ursprungligen som en variation på Dennis Brown men vid 1983 då »South Africa« släpptes hade han hittat sin helt egna stil. Ett brett och framförallt djupt soulkvidande. Textmässigt kommer han i profetisk skepnad.
Det är lätt att man glömmer bort vart rötterna finns för Frankie »Dancehall« Paul som blev megastjärna med låtar som »Sara« och »Pass The Tu-shung-peng«. I mitten och slutet av 80-talet en fullfjädrad dancehallstjärna ut i fingertoppspetsarna. Om än att jag älskar de låtarna något ofattbart så är det hans kulturella material som främst har gjort störst intryck på mig (ett av undantagen är självklart de högre höjdernas dancehall-tema »Worries in the Dance«). Det startade trots allt med »African Princess« och några år därefter följde det flertal rootslåtar av det hårdare slaget. Den unge blinde sångaren lät ursprungligen som en variation på Dennis Brown men vid 1983 då »South Africa« släpptes hade han hittat sin helt egna stil. Ett brett och framförallt djupt soulkvidande. Textmässigt kommer han i profetisk skepnad.
»Kings of Kings and the Lords of Lords shall reign eternally!
South Africa must be free.
It was written in the book of prophecy that man shall be free.
South Africa bound to be free.«
Det var på en soundtape som jag för första gången hörde »South Africa«; det legendariska Gemini med deejays som Peter Metro och otroliga Squiddly Ranking i fronten (läs mer här) vid Enid Anglin Center. Selector Archie har i början av tapets inspelning en Frankie-session och just »South Africa« får vara låten som öppnar upp. Basens mullrande ihop med synthen ger föraningar om hur dancehall kommer låta i några få år innan Sleng Teng gör rent hus. Det är övergött i trummor och bas med cellofanomslag. Plastigt men spänstigt vibrerande. Helt fantastiskt. Det är uppenbart att Gemini spelade låten som acetat men vad som överraskar mig är att när JA:s kanske största sound pushar låten av en av de större artisterna och den slår med sån tyngd så förblir den likväl osläppt på Jamaikanska marknaden. Istället släpps den i England på Fu-Manchu, acetatcuttaren Paul Chues egna etikett. Den förtjänar att kommit upp på listorna.
Gregory Isaacs - No One But Me
Pablove Black & Bagga Walker - Version
Fu-Manchu 12", 1984 (#PC 15484)
Producerad av Paul Chue
Frankie Pauls tolva ovan var det första jag hörde som var producerat av Paul Chue. Dess fantastiska vibes fick mig självklart att börja leta efter fler låtar av Chue eller på Fu-Manchu-etiketten. »No One But Me« blev släppet som knockade mig totalt. Det kan inte vara långt senare än »South Africa« som den här spelades in då den bär på samma tyngd men snarare låter med direkt influerad av Gussie Clarkes Music Works-produktioner. Något som fått mig att klura lite på om inte båda rytmerna är köpta av Gussie och då främst »No One But Me«. Jämför med låtar som DEB:s och Gregorys »Let Off Sup'm« eller Tetracks enorma showcase LP med det smaskiska titelspåret »Trouble«. Gussie-soundet genomsyrar produktionen.
Chue som arbetade med att cutta dubplates åt sounds i UK hade uppenbarligen precis känsla för hur man skulle få ut alla frekvenser ur låtens register då tolvan låter pompös och stolt. Samtliga instrument har sin logiska plats och låter rytmens driv välla fram metodiskt och utstuderat. Tjockt som sirap. Gregory själv är vid det här laget i någon sorts övergångsfas. Han har blivit en karikatyr på sig själv men låter fortfarande fantastiskt om än att suckarna är ett artistiskt uttryck mer än något annat. Likt »South Africa« följs B-sidan av en lång och hård dub.
»Say you never ever love no one but me.
I need a love I can rely on and I'll give you a shoulder to cry on.
Say you'll never never never.
Say you'll never never ever love no one but me.«
Frankie Pauls tolva ovan var det första jag hörde som var producerat av Paul Chue. Dess fantastiska vibes fick mig självklart att börja leta efter fler låtar av Chue eller på Fu-Manchu-etiketten. »No One But Me« blev släppet som knockade mig totalt. Det kan inte vara långt senare än »South Africa« som den här spelades in då den bär på samma tyngd men snarare låter med direkt influerad av Gussie Clarkes Music Works-produktioner. Något som fått mig att klura lite på om inte båda rytmerna är köpta av Gussie och då främst »No One But Me«. Jämför med låtar som DEB:s och Gregorys »Let Off Sup'm« eller Tetracks enorma showcase LP med det smaskiska titelspåret »Trouble«. Gussie-soundet genomsyrar produktionen.
Chue som arbetade med att cutta dubplates åt sounds i UK hade uppenbarligen precis känsla för hur man skulle få ut alla frekvenser ur låtens register då tolvan låter pompös och stolt. Samtliga instrument har sin logiska plats och låter rytmens driv välla fram metodiskt och utstuderat. Tjockt som sirap. Gregory själv är vid det här laget i någon sorts övergångsfas. Han har blivit en karikatyr på sig själv men låter fortfarande fantastiskt om än att suckarna är ett artistiskt uttryck mer än något annat. Likt »South Africa« följs B-sidan av en lång och hård dub.
»Say you never ever love no one but me.
I need a love I can rely on and I'll give you a shoulder to cry on.
Say you'll never never never.
Say you'll never never ever love no one but me.«
Flickr i rub-a-dub-mönster!
Tillbaka med Flickr-inscanningarna! Dagens uppladning var mer fokuserat på rub-a-dub. Nästa uppladdning blir fokus på klassisk dub och engelsk obskyr roots. Har fyra album som är lika vackra som de är fantastiska! Hoppas ni gillar. Efter de skivorna (eller kanske en smygstart innan) kommer jag försöka att recensera främst singlar och tolvor ett tag. Känns som det har blivit brist på det i bloggen de senaste året.
... en liten överraskning såhär på kvällen.
Har en nostalgitripp och lyssnar på gamla klassiska hiphopskivor som man växte upp med. Bland annat Bo$$ underbara skiva Born Gangstaz. En detalj jag tydligen glömt helt och hållet är hur hon i singeln »Deeper« för en kort stund droppar basgången till Aswads otroliga »Love Fire« (de flesta känner den nog som DEB:s »Promised Land«). Lyssna 2:08 ungefär när den obskyre Papa Juggy kommer in. Wicked an' wakkad!
Woy! She too hot!
Det ska förresten påpekas att de där unga gangsterrap-tjejerna är sjukt grymma. Sh'Killa och min personliga favorit den obskyra Funky Gripsta (som inte är okänd för f.d. Ice-T-fans av min kaliber). Beställde bland annat precis ett exemplar av den för mig okända (fram tills ikväll i alla fall) »Pop Goz the 9« 12" av Gripsta Grip. Perfekta 90-tals-soundet.
Tillbaka i full effekt!
Sådär tre till fyra månader senare är Joakim Romantic tillbaka i Sverige och därmed börjar även bloggens hjärta att pulsera. Vi skulle dela soundtapet från sessionen i maj men tyvärr placerade vi diktafonen precis i DJ-båset så att vi fick med i princip varenda lilla diskussion bland folket som var där. Det lät bedrövligt. Nedan är en av ytterst få delar som är nästan helt befriat från båssnattrandet. Det är även mig i deejayfason. Slam bam. Ding dong!
When yuh dance in your corner under a champion bubbler/
Every damn corner dem have a champion bubbler/
When loving Popa Ranking weh dem come fah?/
Cah how we lick them lyric in a styleya!/
Jag är nog lite av en vardagens dervish.