Någon som vet?

Early B

Köpte en jävligt fet 12" för några år sen som är lite av ett mysterium för mig. Ena sidan har jag lyckats identifiera som den otroliga loverslåten »Back Together Again« med Claire McLean & Norman Star Collins. En odödlig klassiker som jag kan tänka mig många ungdomar dansade tätt till på alla dessa shubeens och late night blues som höll kulturen levande. Dock är versionen på följande tolva en lite annorlunda mix än hur jag lärt känna originalet. Dubversionen är magnifik.

B-sidan är dock det riktiga mysteriet. Över en rub-a-dub-rytm som låter oerhört mer Jamaica än den engelska loversklassikern så sjunger en nasal sångare sina lovord till Jah. Efter honom följer New Romantics husgud Early B med en alternativ version av sin »Stop The Robbery«. Vem sjunger på vokallåten? Om någon vet så får man gärna skicka ett meddelande med infon. Jag tänker mig att det kan vara Delton Screechie. Först och främst för att rösterna är lika men även för att han och Early tidigare har gjort kombinationer (doktorn då under namnet Early Black) och även för att A-sidan släppts på bland annat Moa Anbessa som är en engelsk etikett ofta affilierad med just Delton. Jag kan dock inte komma på vilken Delton-låt det skulle vara.

Tog tag i det idag och styrde upp en flash-spelare så jag kunde ha lite låtsnippets till låtarna som kommer upp. Kommer bara ha dem uppe i någon vecka varje gång dock - detta på grund av webplats.

Claire McLean & Norman Star Collins - Back Together Again
Okänd - ??? & Early B - Stop The Robbery


»It must be shining somewhere else. When the moon is not shining here. It must be shining somewhere else. No one knows the creator Jah make the lightning flashing above. Flashing above. No one knows the creator Jah is the ruler for everything.«

(det verkar strula med mp3-låtarna ... får kolla på det ngn annan gång).

Kommentarer
Postat av: Prinsen

Du har inte tänkt på att tjacka Roots Knotty Roots-programmet? http://www.nghthwk.com/rkr/

Nu vet jag ju inte hur långt den sträcker sig, tror det är 59 till 85 eller nåt sånt. Skulle själv ha det om jag inte envisades med Mac.

2009-04-01 @ 02:20:44
URL: http://www.bababoom.se
Postat av: Skeng Bubbler

Jag har RKR redan men 12" finns inte med där. Tack för tipset.

2009-04-01 @ 12:59:43
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0