Reggae George!

Helt helt otroligt men en mina största rootshjältar är inte död som rapporterat. Han lever och ska släppa ett nytt album.



Bortsett från ett par malplacerade autotune-experiment och lättköpta influenser av Michael Rose så är det här ren och pur roots i finaste stil.

Black Star säljer skivor!

Restlagret från finländske Tero Kaskis skivaffär Black Star finns nu uppe till salu för de som är intresserade av främst digital reggae från sena 80-talet och 90-talet.

Kolla in vilka skivor som finns och de klart förmånliga priserna här;
http://www.reggaepedia.net/misc/blackstar.html

Själv köpte jag en bunt album - bland annat dessa;

Ruffy & Tuffy - Climax

DJ Colonel Lloydie - Tender Touch

Danger Zone

Chuck Turner - One The Hard Way

Thriller U - Young Single & Fresh

Prisoner Of War - The Escape

Prisoner Of War - The Plan

Spellista för showen 21/03-10

Garabedian

Idag gästades vi av Garabedian Sound. Våra goda vänner Danny Shabba och Ruffy T som släppte loss kaskader av mullrande automatkarbiner till smattrande modulatortrummor. En selection djupt nere i kretskortens mest utbrända stil-och-fason-resistorer. Wayne Smith-låten som öppnar gör mig mållös. Wayne Smiths utan tvekan bästa låt.

01. Wayne Smith - Skull Bore (Sleng Teng 7")
02. Junior Brammer & Scorpion - Wacky News (Mixing Lab 7")
03. Mikey Melody - Pressure Dem (Dennis Star 7")
04. Mark Wonder - Bullet Just A Shower Like Rain (Dennis Star 7")
05. Major Worries - Sweet Little Rose (Live & Love LP)
06. Puddy Roots - Lovers Rock (Techniques 12")
07. Lone Ranger - Deejay Daddy (Techniques LP)
08. Courtney Melody - Modern Girl (France 7")
09. Red Rose - Modern Sound (Music Master 7")
10. Cocoa Tea & Nardo Ranks - Me Nuh Like Rickers Island (Mr. Doo 7")
11. Bananaman - Sound Boy On Your Knees (Steely & Cleevie LP)
12. Quench Aid - Beat Down The Fence (Steely & Cleevie LP)
13. Diegojah - Original Diegojah (osläppt)
14. Sparkle - Lonely Girl (Wild Fire 7")
15. Jackie Parris - Stormy Weather (
16. Wayne Scotch - Long Time Girl (Commander 7")

Ladda ner sändningen här;
http://www.megaupload.com/?d=NEW3YH3Q

Yard tapes!

Briggy glad

Jag lyssnar främst på soundtapes när jag reser och då jag är bosatt i Stockholm så är kommunaltrafiken ett stående inslag i mitt liv. Det blir då en hel del sound tapes som betas av och det är en av flera positiva saker med att resa kommunalt. Anledningen till att jag är så svag för sound tapes är till stor del för att det i likhet med många andra uttryck i musiken något som är helt unikt för reggae. De mest levande dokumenten av en scen i utveckling - klart mer spännande än statiska album. Älskar att höra och framför allt lära mig hur olika ljudsystem har sina stilar att spela musik på. Nu är jag förvisso ingen soundtape-fantast av rang då jag antagligen inte lyssnat igenom fler än ett par två till tre hundra tapes men jag har likväl ett par favoriter bland dessa som jag återkommer till oerhört ofta. Dessa är några av dom.

♥ Coxsone vs. Moa Ambassa (Wandsworth, 1979)
Jag skriver om denna tape i det här tidigare blogginlägget. Jag klistrar in det här igen.

Ett av få tapes jag hört Ranking Dready köra på - åh, hur vackert och fröjdfullt det är! Han passar micken ett par gånger med några lokala chattare som är grymt duktiga men behållningen ligger helt och hållet hos det habila bubblandet RD skjuter av. Kassetten inleds av en session med Gregory Isaacs »Mr. Brown« och Ras Midas enorma »Good Old Days« (en av Lloydie Coxsones hårdaste släpp), därefter följer Mike Brooks socialrealistiska stepper »Rum Drinker« (kolla även upp next cuten av Roman Stewart, »Herbalist«, som var en stor låt för Fatmans sound). Det är över den sistnämnda som Ranking Dread först kommer in anpassandes bland annat Tapper Zukies legendariska frasering från »Oh Lord« över rytmen men samtidigt otvivelaktigt rotad i sina egna starka singjay style.

Dance have fe cork! The ital sell off! The goat a nyam up! The liquor drink up! The herb a smoke up! My idrin them a laugh! Go deh Coxsone! Go deh! Dub it rasta! Dub it!

Därefter följer han på de besinningslöst hårda dubbarna till rytmer så som Well Pleased & Satisfieds tematiska »Open The Gates Bobby Bowa« (Open the Gates Babylonians. Zion heights we want to go!) och Gregory Isaacs kanske största låt - »Universal Tribulation« (måste vara Coxsones dubplate då mig veterligen ingen dub av den här cirkulerar ute på vinyl).

Kassetten är en fantastisk uppvisning på vilket sound som föll i favör för de engelska ljudsystemen.

♥ Jah Love Music (Grove Road, 1981)
Det finns ett par deejays som jag alltid varit svag för. Dessa personliga favoriter som har en nyans eller ton som faller en i smaken. Early B är en, Ranking Dread en annan. Men sen finns det en deejay som faller utanför hela rangordningen. Nästan så löjligt som den objektivt bästa artisten i en subjektiv värld. Och i denna inkonsekvens är utan tvekan den allra bästa sound-chattaren någonsin Brigadier Jerry. Det finns ingen lika mångsidig som honom. Han mellansnackar, rappar och sjunger sömlöst över alla sorters rytmer utan att tappa udd. En hel kväll, timme efter timme, droppar Briggy texter utan att repetera sig. Detta från att han startade i 70-talet tills långt in på 80-talet.

Jah Love Music är Twelve Tribes of Israels ljudsystem i Jamaica och något som är intressant med dom är att även om samtliga medlemmar var djupt övertygade ortodoxa så var inte ljudsystemet ett rootsmansound i musikens bemärkelse. Ilawi som vände plattor körde alltid den stilen som var populärt för tiden och lät istället mickmännen få hålla det ortodoxt. Det är precis det man får på det här tapet. Ilawi startar upp med en fantastisk Dennis Brown selection med rub-a-dub-klassiker som »Have You Ever« (Powerhouse 12"), »To The Foundation« (Music Works 12"), »Cheater«. Han är snabb på att gnugga upp den till dub-version och Briggy följer hela tiden. Ilawis och Brigadiers samspel måste vara ett av de absolut bästa i hela ljudsystemvärlden (honorary mention till Ranking Joe och Screw eller General Echo och Flux).

♥ King Stergraph vs. King Ataurus (Fish Wirl Club, 16:e januari 1983)
Första gången jag hörde den helt otroliga dancehallsångaren Mr. Sparling var på följande live-inspelning (som faktiskt är LP och inte kassett) och det var efter det jag började leta efter hans skivsläpp. Övriga artister på tapet är en Josey Wales som inte är överskattad för en gångs skull, Sugar Minott som visar varför han i första hand är en dancehall-artist, en sönderrökt men sjukt vibesical Don Carlos och ett par andra (den fantastiskt döpta Collie Amagideon och tråkige chattaren Ricky Tuffy).

Generellt en väldigt fin dancehall-session mellan de klassiska och legendariska sounden Sturgav och Taurus.

♥ Coxsone vs. Higheous (Harlesden, NW London, 22:a April 1983)
Det är endast Coxsone-sidan på det här tapet och jag kan nog inte erinra mig att jag har hört en tyngre session. Bara en sån sak som att Coxsone droppar ren dubplate-pressure med hårda cuts av låtar som Frankie Pauls otroliga »Right Time« och sedan följer det med ännu en vokalversion, dubversion och livechattande över. Efter det följer rytmen till den klassiska Coxsone-dubplaten som jag fortfarande inte lyckats placera originalversion till. Två nextcuts är iaf Sammy Dread »Rub-A-Dub Sound« och den klassiska Coxsone-platen brukar lyda;

»When yuh listen Popa Coxsone! Then you really gotta love it! You really got to move your dancing feet. Surely got to dance to the beat.«

Sångaren är av vad jag förstått Tony Jr. men det verkar inte vara helt säkert.

Generellt är Coxsones rootssessioner alltid omgärdade av karghet och mörker som måste ha närts av ett Thatchers England. Bas och sufferation.

♥ Gemini (Enid Anglin Centre, 21:a Augusti 1983)
Ett perfekt exempel på hur en perfekt dancehall-session låter. Tidigt in på kassetten bränner oppa Archie av en kort session med Frankie »Dancehall« Paul. Först den megatunga »South Africa« som följs av den episka »Worries In The Dance«. Bägge låtar med dubbar och deejays som ligger ovan. Sedan vänder den lite och börjar gå in på lättare dancehall med en grymt fet Frankie Jones-selection. Peter Metro och Lady Ann är de som lägger sig över rytmen till »How Do You Plead« och även om de är fantastiska så är tapets klart lysande stjärnor Michael Irie och Squiddly Ranking. Michael Irie visar en otrolig hunger över rytmerna som jag hört få andra deejays leverera. Squiddly visar varför han är främst bland de deejaysen som borde ha spelats in hårdare (alltid efter Briggy dock).

Generellt verkar det som en kväll där alla artister är närvarande. Icho Candy kommer med sin kvävande tjocka röst och snackar upp Barrington för att sedan gå in i sin kännetecknande bräckliga sångstil. Barrington Levys »Black Roses« snurras tills Archie ger the mellow canary rytmen att köra live till och Barrington testar en annan stil.

»Girl I love you. But I'm shy! I don't know why. Why I shy. But my love grows stronger for you everyday. Ooh-ey! Can I introduce myself? I am Mr. Cool & Deadly!«

Publiken bryter ut i pistolskott, hyllningar och en enad deejaykår ropar ut från kontrolltornet - »Murder!«. Peter Metro plockar micken från Barrington och förklarar. »Well, me ah tell yuh seh! Mr. Barrington Levi. Any singer cyaan test him yunno. This man sing warm an easy me assure you star!«

»Right, Barrington! Me see Archie a bawl. Me ax ›Archie wha a dweet?‹  him seh Barrington Levi a thrill 'im!« Jag förstår precis var Archie går igenom. Jag lipar av glädje varje dag jag får ha dancehall som det här i mitt liv!

♥ Jack Ruby Hi-Power (Grange Hill, Hanover 1985)
Det jag inte förstår är hur det här kan vara Uglyman. Uppenbarligen är det innan han blev the rockstone voice men hade jag bara fått höra stilarna så hade jag varit tvärsäker på att det var Colourman. Rösten, tonfallet, uttal och texter överrensstämmer så väl med Colourmans intensiva stil. Men då han påpekar rakt igenom tapet att det är Uglyman så måste man väl ändå tro på honom. För mig är det i alla fall uppenbart att han var en oerhört mycket bättre chattare innan han fördummade sin still till en gimmick.

Kassetten öppnas med en selection av Triston-låtar och över rytmer som Get A Lick (i det här fallet Tristons cut av »Tek A Set« Fantastique) är Uglyman så sinnesjukt bra. Jag har bara respekt för en chattare som kan hålla en dans en hel kväll på egen hand. Det är bara riktiga mickmän som kan dra text efter text ur en aldrig sinande lyrics basket. De som kunde göra det tenderade att vara supernamn och erkända men så finns dessa rariteter till deejays som har all talang i världen men inte lyckas ändå - tänker bland annat på Uglyman och även Rappa Robert.

Fat Jaw fick aldrig riktigt samma erkännande som andra av 80-talet stora selectors (Ainsley, Archie, Stitch, Ilawi, etc etc) vilket är konstigt för jag har nog aldrig hört en Ruby-tape med en svag selection. Han väljer hela tiden fräscha nya rytmer ihop med klassikerna vid precis rätt tillfälle. Generellt har inte den här inspelningen några specifika toppar den är bara väldigt jämn rakt igenom och håller hela tiden världsklass.

♥ Jack Ruby Hi-Power (Ocho Rios 1986)
Kanske den kassetten jag hört flest gånger i mitt liv även en av de tidigaste tapesen jag fick. Jag tror nog att jag skulle kunna chatta med i varenda vers rakt igenom hela A-sidan. Brigadier Jerry är i fronten ihop med Early B och en Pampidoo som jag aldrig hört i bättre form före eller efter det här. Det är en blandning mellan tunga rub-a-dub-rytmer och digitala klassiker. Early B kör sina »Robbery« och »Righteous Rastaman« i finaste av stilar. Pampidoo är ett vidunder som släpps loss över rytmer och sliter upp tids och rymd med stora släggor av betongfundament. Briggys vers över Jammy's-klassiska Dancehall Vibes-rytmen om hur han inte orkar trilskas med härmapan är utan like (och jag har citerat den så många gånger att känner mig som en skiva som fastnat). Jag förälskar mig i allt Briggy gör känns det som. Bara en sån sak som när han tar micken och hälsar Super Cat och Early med »Good night, my bredrin! Good day, my friend! Early B & the Cat I'm glad to see you alive again!«.

Om hälsningsfrasen bara hade kunnat gälla än idag...

Dub!

Fat Man Ridim Section

Fat Man Ridim Section - [Obetitlad]

Top Ranking 12" (1979?)



Pluggar just nu databasteknik inför en tenta på måndag och lyssnar samtidigt på en smaskig 12". Tänkte att jag skulle dela med mig nu under min paus. Den obetitlade b-sidan till Jah Sons »No Licey Head« (som inte delar rytmen men istället är över en fin cut of Ali Baba).

Visst är Fatman Riddim Section otroliga? Förståeligt att deras dubalster är så dyra när det låter så här kompromisslöst (och folk avfärdar sedan hela Inner Circles katalog!). Älskar den lilla orgelslingan som flyter lätt över trum- och bas-rytmen som hamras fram i renaste rockers pattan'.

Woofah #4

Woofah #4

Fick hem senaste numret av Woofah idag och är mer imponerad än någonsin. Från ett litet hemmabygge känns magasinet mer och mer som en professionell produkt. Fortfarande ingen reklam, men smockfull av intressanta artiklar på de 92 sidorna! Hur imponerande som helst.

Överraskande och klart glädjande var ju recensionen av min och Rays bok The Small Axe Reggae Album Guide: Deejays. En väldigt positiv recension skriven av tidningens grundare, John Eden, med vissa anmärkningar på mindre detaljer. Tack för den, Woofah/John!

I övrigt innehåller tidningen artiklar av varierande kvalitet och genrer (något jag misstänker är en beroenderelation av ytterst subjektiva åsikter). Artikeln om dubplate-cuttar-husen är fantastisk medan artikeln om reggae och science fiction faller helt på sin torra akademiska ton! Vilket är otroligt synd då den hade kunnat bli oerhört intressant.

Har inte hunnit läsa hela numret än ... kommer bli min kvällslektyr.

Men stöd för guds skull världens coolaste tidning om reggae/dubstep/grime! Ta din likkle 'ting och gå över till hemsida och beställ ett nummer;
http://www.woofahmag.com

...också kul är det att läsa den positiva recensionen av Fast Forward Sounds singlar. Med rätta sätter de dessutom Fevers låt som det främsta alstret av dem.

Alltid roligare med lite kluddrande 'pon top...

Jag brukar alltid rita något snabbt litet kladd på alla paket jag skickar till folk (vänner och så ... till skatteverket och dylikt kanske är jag mer konservativ). Tycker det ser mycket finare ut med lite bilder på ett kuvert än när man skickar det naket med en slarvigt skriven adress och ett par frimärken. Ofta tar bilderna nästan övertaget och tjejerna vid posten där jag bor suckar för de vet inte vart de ska sätta frimärkena ... andra ler och stannar upp en sekund med kuvertet i handen innan de lägger den i postsäcken.

Jag är oerhört fascinerad av när man låter artistiska uttryck (måste jag nog ändå få kalla dom hur slarviga de än är) få förbli flyktiga och inte sparar ner dem. Det kan nämligen ofta vara mer intressant att reflektera över något utifrån hur man minns det. En chattare som kör live över en rytm är ofta mer intressant än samma chattare kör på skiva. Magin ligger just i stundens flyktighet. Därför har jag aldrig riktigt sparat några bilder av de brev och kuvert jag skickar (sen så är jag ju ingen konstnär precis heller) - det är roligare att försöka minnas hur de ser ut och vilken känsla de förmedlade. Vissa av de jag har skickat paket till har dock hört av sig och av vad jag har förstått så ska vissa av bilderna finnas på både kylskåp och hallväggar. King Culture gjorde ett kollage av mina bilder och skickade tillbaka en tribut.

Motsägelsefull som jag är så blev jag jätteglad när jag hittade dessa bilder av en handfull saker jag skickat. Minns inte att jag scannat dem ens. Minns exakt vad varje brev innehåll även fast några av dom är minst fem eller sex år gamla.

Brev1
Gubben ovan blev för övrigt Wolverine HiFi:s logotyp. Gissa vem hans vackra anlete är baserat på. :)

brev2
Mr. Ninja som Raymond Naptali hänvisar till är Rays brevbärare som enligt Ray levererade paket med knivskärpa och ytterst elegant. Han blev mer eller mindre ett stående inslag i alla paket jag skickade till Ray under två eller tre år. Ofta brukade han ringa på Ray för att snacka och skratta lite om vad »the funny Swede« hade plitat på paketet allra senast. Så kul tycker jag inte att jag var. Han slutade leverera brev till Ray för något år sedan. Eller kanske blev han eradicated av en rivaliserande brevbärarklan. Ray vet inte. Jag vet bara att nya killen inte var lika lättflörtad. Så han får inga hälsningar från mig (brukar alltid hälsa till brevbärarna vanligtvis!).

brev3
Lille Jas som åtsyftas på framsida av brevet är Reels son som hade dragit Dennis Brown i byxbenet en gång när han besökte Observer Station. När DEB vänt sig om och kollat ner på lilla grabben som var några år gammal så frågade Jas om han var Frankie Paul. Fantastiskt! Om han bara hade kunnat förstod syrligheten i ett dylikt uttalande. Men han var nog allt för ung. Idag lyssnar grabben på främst gangsta rap.

brev4
Framsidan som så många andra brev jag skickat bär tydliga influenser av Limonious bilder. På det här brevet försvann gubbe #1 och #2 under frimärken. Gubbe #3 som sträcker ut tungan fick stanna kvar synlig. Selassie I know!

Spellista för showen 07/03-10

Mr. Sparling

Lite mer tyngd åt det digitala idag. Hoppas ni gillar. Nästa gång gästas vi Garabedian Sound.

1. King Tubby - Dub Universal (South East Music 10")
2. Mr. Sparling - Unseen Eye (Roots Rockers 12")
3. Fantells - Everywhere + dub (Roots International 7")
4. Viceroys - Heart Made Of Stone (V/A  Taxi LP)
5. Don Carlos - Special Request + dub (Jah Guidance 7")
6. Mighty Diamonds - The Roots Is Here (Shanachie LP)
7. Tony Tuff - Sweet Maureen (Island 12")
8. George Nooks - Movie Star (Jimpy's 12")
9. Frankie Paul - Tidal Wave (Power House 7")
10. Linval Thompson - Now When The Change Has Come (Tappa 7")
11. Cocoa Tea - Berlin Wall (Jammy's 12")
12. Gregory Isaacs - Two Time Loser (Jammy's LP)
13. Dennis Brown - The Exit (Jammy's 7")
14. Earl Zero - Shackles & Chains (Freedom Sounds 7")
15. Jah Bunny & Ras Elroy Meets Dougie Conscious Ina 81 Style - Chapter 1/Dub 1 (Mainline 12")

Ladda ner här;
http://www.megaupload.com/?d=TOW5CLBE

RSS 2.0