Urban Legends!

Urban Legends
(Joakim, Jens, Rikard. Foto av David, 2002)

New Romantic Possee
består av mig (Skeng Bubbler Joakim) och Lenky Yute Creationist Canon (Jens). Vi började spela ihop för ungefär nio år sedan (helt sinnesjukt länge när jag tänker efter). Då var det främst hiphop som gällde och jag var med i rapgruppen Mordacious Expressionaries. Jens och hans vän Rikard behövde någon som kunde rappa när de körde deras set och då vi hade stött på varandra på hiphopjams och så vidare så blev det bara att vi började umgås. Jag var 16 och de 15. Kort därefter började vi köra ihop under namnet Urban Legends. Rikard körde hiphopen, Jens reggaen (strikkly bashment var det som avhandlades) och jag höll i mikrofonen. Jag minns att jag tyckte Rikards skivsamling var sinnessjukt stor och länge var det hans skivsamling jag jämförde min egna mot.

Vi började med att spela på olika skoldiscon, kulturspelningar och annat halvroligt. Ibland fick vi gästa Club Mellow som var det trendigaste och hippaste i Kalmar stad. Eftersom det var 18-årsgräns och jag som var äldst var 17 så fick vi köra vår lilla timma och sedan blev vi utskickade från klubben.  Dock var alltid våra set uppskattade. Detta var innan dancehall riktigt slagit igenom annat än i storstäderna - året var nog 2001. En gång fick vi stanna kvar även efter vårt set. Vi blev satta i ett hörn med tre läskflaskor ... med sugrör i.

Frontline
(Jag rappar, Rikard mixar, 2002)

Året efter fyllde jag 18 och kunde ta på mig ansvaret för att driva en egen klubb. Vi körde under namnet Club Frontline och det var en otrolig succé. Vi hade dubplates av bland annat Chilly och 59 Posse från Västerås. Jag vågar nog påstå att det inte gick en kväll utan att vi fyllde stället till bristningsgränsen och klubben blev en snackis. Vi blev intervjuade i en av de lokala tidningarna och var under en längre tid högst upp på deras innelista. Fotot ovan är från denna intervju vill jag minnas. Vi körde Frontline tills jag flyttade till Stockholm för att studera 2003. Det var en fantastisk period av vårt liv.

Vår allra sista spelning ihop som Urban Legends var samma sommar på Hultsfred. Vi hade blivit bokade att köra i artistområdet men då det var lite felplanering i schemat så skulle vi även få spela före och efter en annan akt - det legendariska jamaicanska sound systemet Stone Love!!! Jag kan tyvärr inte minnas om det var Rory som valde skivor men jag är ganska säker på det. Jens snackade med killarna i soundet och han fick ett par rytmskivor på CD-R av dem (vart är de idag, Jens?). Slutet av sommaren var Urban Legends tid förbi.

Någon tid senare flyttade Jens upp till Stockholm. Step in New Romantic - the don sound!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0