It seems like you want to turn me on...

Maddo

Jag älskar Maddo! Första gången jag hörde Madoo var som en oerhört vulgär (på ett dåligt sätt) 12" han delade med General Echo; »Hotel Fee« (Techniques). Den allt annat än underhållande slackness-låten presenterade för mig någon som skulle bli en av mina personliga artister. En sån artist som det verkar man är ensam om att se storheten i. Kanske alla andra har haft samma olyckliga första bekantskap och oturen att ta det vidare därifrån. Madoo lät nämligen som en emaskulerad Horace Andy (Snip, snip, clip, clip. Rub it up!) med en oerhörd misogyn kvinnosyn. Unket och inget jag vill dansa till.

Men efter att fått tag på hans första album, Rock With Papa Madoo, släppt på kanadensiska skivetiketten Darace Music var jag tvungen att kapitulera. Aldrig förr har jag hört ett så perfekt rub-a-dub-album! Allting fann sin logiska plats. Sångstilen! Rytmerna! Backningen av Sly & Robbie! Till och omslaget var en tour de force! Tror aldrig jag har fallit så handlöst för en skiva. Triumfen var total.

...sen var det bara att börja leta (och även upptäcka de otaliga imitatörerna som lillebrodern Hugh Hugh Maddo, identitetstjuven Badoo och ett par andra Madoos). Skrev en topp-tio lista på forumet Chatty Mouth för några månader sen. (Hade jag varit ambitiös hade jag ordnat soundklipp till samtliga låtar ... men blogg.se suger när det kommer till mp3-samples)

1. Osibert Maddo - King In The Ring (1983, Sunsplash Records 12")
2. Maddo - 44 Magnum (1981, Mukasa 7" - Madoo deejayar!!!!)
3. Papa Madoo - Sister June (1981, from Rock With Papa Madoo LP)
4. Maddo - Badder Than Them (1980, Godfather 7")
5. Bionic Singer - Botha Warning (1989, Jamaazima 7")
6. Osbert Maddo - Low Bum (1982, from You Wanna Turn Me On LP)
7. Madoo & Jango - Bite De Dust + Half Way Tree Killing (1982, D Music 12")
8. Madoo & Trinity - Few Shall Be Chosen (1980, Jungle Beat 12")
9. Madoo - Hands in the Air Girl (1981, from Roots Reggae Party Vol. 1 LP)
10. Madoo - Joe Grine (1980, Crazy Joe Gibbs 7")

Den skulle väl se aningen annorlunda ut idag. Läs mer om Maddo här;
http://reggaelicious.pbworks.com/Osbert+Madoo

Kommentarer
Postat av: Erik

Min favorit är ingen Maddo-låt, utan identitetstjuven Badoo & Toyans makalösa Rocking of the 5,000 (12"). Övergången mellan Badoo och Toyan håller högsta klass. Låtens storhet bygger dock mer på Toyan än på Badoo måste jag erkänna. Hittas bl a på Trojansamlingen Haul & Pull up Selecta.

2009-05-28 @ 09:47:30
URL: http://reggaemani.wordpress.com/
Postat av: Skeng Bubbler

Ja, jävlar vilket monster till låt det är. Drum song har aldrig låtit bättre. Jag vet att det var lite diskussion kring om det verkligen var Badoo som sjöng. Hörde att det eventuellt kunde ha varit Icho Candy. Personligen tvivlar jag på det. Låter inte som Icho och det är med 100% säkerhet inte Maddo i alla fall.

2009-05-28 @ 11:41:22
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: Magnus

He does have a very special style but I like him too! That 'King In The Ring' tune is wicked wicked rub a dub stuff, I played it daily some time a go (on youtube...sigh). I also absolutely love the Rock With Papa Madoo album but I only have an mp3 copy. Bid on it on eBay a few times but it always sold for just a bit more than I bid. Too bad. That cover would look great on my wall!

2009-05-28 @ 14:21:02
Postat av: Skeng Bubbler

Magnus - send me a mail at kalcidis at hotmail dot com.



King In The Ring is seriously rare. I've only seen it twice, my copy and one that was on eBay not too long ago. Went for £50 I think.

2009-05-28 @ 21:11:44
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0