Rock you with the Cool Profile.

Deadly Headly

I torsdags kväll ordnade jag intervjun med Jason Stuart Rosenberg från Humble Commission. Måste säga att jag blev väldigt nöjd. Det blev en dryg timmes inspelat material FULLSMOCKAT med anekdoter och insiktsfulla berättelser om bland annat hur det var att spela in i Jamaica under mitten av 80-talet. Humble Commission är en av de där superobskyra etiketterna som släppte några enstaka men fantastiska skivor - en underbar showcase LP, en otroligt singel med Deadly Headly och en helt OK låt med de gravt underskattade Midnight Riders. Det jobbiga är dock kvar; jag hatar att transkribera och sedan måste jag dessutom översätta texten till svenska. Men jag hoppas att kunna släppa första numret innan nyår.

Earth & Stone

Den andra intervjun, som i mitt tycke är kronjuvelen blir Peter I's intervju med legendariska Earth & Stone. Jag antar att det är en grupp som inte behöver någon närmare presentation annat än att de släppte de kanske mest perfekta rockers-cutsen att komma från Channel One - skötet ur vilket rockersrytmen föddes! Jag antar att ni inte har missat deras LP släppt på Cha Cha (eller som för mig, återsläppet på Pressure Sounds). Vad som gör mig så stolt är att detta är deras första intervju! Inte ens i liner notesen som medföljde LPn kunde någon bjuda på någon information som helst över gruppen.

I övrigt lyssnar jag just nu på Gregory Isaacs (ja... har fortfarande en Gregory-period ... men den är på sin upphetsnings vinter) skiva I.O.U. Hade glömt precis hur fet »Report To Me« är. Dock verkar min skivspelare hoppa lite väl ofta. Måste kolla in vad problemet beror på (är helt lost på allt vad anti-skating och dylikt har med att göra). En kul liten detalj var dock att när jag plockar ut vinylen från konvolutet så ramlar det ut en intervju med the cool ruler publicerad 1979 i tidningen NME! Det skumma är att jag spelat den vinylen i alla fall fem till tio gånger sedan jag köpte den. Har inte läst intervjun än men det ska bli spännande.

Ska i helgen försöka bjuda på ett lite längre inlägg som jag påbörjade igår kväll men inte kom längre än två meningar på. Inget supergrundbrytande men en fin liten guide jag själv hade behövt när jag började kolla in det som den handlar om.


Mallory Williams

...sitter och väljer ut lite 12" att spela imorgon på radion dessutom. Varför tar man alltid med sig musik för flera timmar när man ändå bara har 60 minuter på sig att fling out jah jah music? Den härliga lilla danshistorian ovan är dock nedpackad.

Kommentarer
Postat av: Mosiah

Har också varit inne i en Gregory-fas de senaste månaderna, speciellt hans album med Music Works har snurrat flitigt här hemma under en period nu. Skivan med Earth & Stone är sedan fenomenal, en av mina tvärsäkra favoriter. Just rootsharmoni är stilen som ligger mig varmast om hjärtat och "Kool Roots" är ett fint exempel på varför. Kan för övrigt berätta att jag alldeles snart ska iväg och överlämna några sena födelsedagspresenter till min lillebror, där detta album är en av dem.

2009-09-12 @ 15:33:25
URL: http://www.hasidicvibes.com
Postat av: Lars (aka Rhygin)

Sannerligen... få är de som nått upp till harmonierna som Earth & Stone representerar.

2009-09-12 @ 16:52:26
URL: http://vegablogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0