Mr. Sparling och Roots Rockers posse!

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/934995/images/2010/mrspaulding_unseeneye_77463592.jpg

Mr. Sparling - Unseen Eye
Mr. Sparling - Version

Roots Rockers 12" (RR001)



»Unseen Eye« var min första bekantskap med Roots Rockers posse och den mystiske Mr. Sparling (född Renford Fergison enligt skivomslaget). Låten invigde mig i det utan tvekan mest unika dancehall-soundet att komma från det tidiga 80-talets Jamaica. Rytmen som är mer känd under namnet Answer talar under producenten M. Duncans regi än mer klarspråk. För mig råder ingen tvekan om dess hyllning till den kulturella stiliseringen av rub-a-dub. En perfekt kristallisering och näst intill karikatyr av dancehallens samspel mellan trummor och bas. Eller kanske än mer påvisar den det vitala samspelet mellan trummorna, basen och mixerbordet.

»There is an Unseen Eye watching you my brother« ekar Sparling nasala toner. Jahoviah -- allerstädes närvarande -- vakar. För dig som söker beskydd, söker hans blick högt och lågt. Framförallt varnar Sparling även syndaren att Jah Jahs blick är alltäckande. Tar du en broders liv med pistol eller kniv spelar det ingen roll om du gömmer dig på högsta berg eller i djupaste hav. Över oss finns ett osett öga.

Dubben är kvävande obeah. Musikens fundament inbäddat i ångor av lammbröds callie.


sparling rusty

Don Carlos & Goldy Locks - Dance Gate
Mr. Sparling - Twelve Tribes of Israel

Rusty Int. 12" (#RI007)

Don Carlos och Goldies »Dance Gate« är en fin om än aningen oinspirerad låt. Förvisso värdig själv att införskaffa tolvtummaren för, men det är Mr. Sparlings hyllning till de tolv stammarna som är tolvans riktiga styrka.

Asher, Benjamin, Dan, Gad,  Issachar, Joseph, Judah, Levi, Naphtali, Reuben, Simeon och Zebulun nämns plikttroget. Rytmen som i andra producenters händer hade varit en lättsam historia måste här istället axlas på en jättes skuldror. Precis som ovanstående tolvtummare så är låten inkluderad på Sparlings fullängdare. Det är för dubben som du ska söka upp tolvan. Den är välsignad.

Det ironiska i sammanhaget är att de tidiga Roots Rockers-släppen spelades in på Aquarius studio. En studio som var känd för sitt lätta sound, väl lämpad för de polerade uptown-vibbarna men inte hårt nog för att fylla slum-vibesicalityn. Jag vet inte vem ingenjören var för dessa inspelningar men han gav Aquarius upprättelse. Jag vill gärna tro att det är Herman Chin-Loy själv men lutar mer åt att det antagligen är Mervyn Williams eller Christopher Daley - studions egna låtmixare.


Mr. Spaulding - Skank In The Dance

Mr. Spaulding - Skank in the Dance
Mr. Spaulding - Come Now Youthman

Roots Rockers 12" (#RRD 001)

Mr Spaulding - Skank In The Dance (no dub) by kalcidis

»Skiddely-diddely bow-ow-ow! Trodding through the dancehall with dubplate in hand. The dancehall ram, I took the mic in my hand. As I begun to sing crowd of people began skanking. I hear dem say I am the crowning king. So skank in the dancehall tonight.«

Den enda tolkning av »Trodding« som jag hört med likvärd tyngd är nog Carltons egna obskyra version för GG's. Det är aningen upphetsande att hör Sparling beskriva hur han stegar genom dansen med sin acetat i hand. Jag föreställer mig hur han når kontrolltornet, lyfter nålet på skivspelare och låter Roots Rockers posse visa sin närvaro.

Sparling nämner vilka Roots Rockers är i en låt på sitt album. Vissa av namnen är svåra att tolka, andra är uppenbara. Förutom Mr. Sparling själv och producenten M. Duncan så inkluderas även Super Star, Little Joe, Yellow Bird, Collie Amagideon (hårdaste namnet någonsin?!), Junior Marshall och aningen perifert även Ricky Tuffy.


https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/934995/images/2010/mrspaulding_theball_74754695.jpg

Mr. Spaulding - The Ball
Mr. Spaulding - Version

The Message 12" (#RR 00001)

Mr. Spaulding - The Ball (sample) by kalcidis

Ungefär samtidigt som jag föddes någon gång mitten av det tidiga 80-talet så näst intill upphörde Mr. Sparling att höras på skiva. Jag vet inte vad det beror på men den digitala revolutionen skördade sina offer. Det finns en 12" från -88 med Sparling och Ricky Tuffy i kombination där den tidigare låter fasligt obekväm. Det var det sista jag visste att han hade släppt tills jag fick hem »The Ball«. Jag hade ingen som helst information om låten annat än titel och sångare. Det var tyvärr inte ännu ett rub-a-dub-alster som jag hade hoppats men istället riktigt militant digi-roots från UK.

»The ball will make you fall. Cocaine get them out of control. Some of them thief and lose their soul.« Basgångens driv kantas av ett par plastigt huggande trummor och spartanskt synthblås. Det är inte lekfullt längre. Istället stirrar rytmen kallt framåt. Crack förändrade allt.

»Some of them steal to take it. Some sell them body to have it. Some sell them television set tomorrow morning them gone gwan fret! The ball. The ball will make you fall.«

Även om jag känner ett vemod över att Mr. Sparling försvann in i obskyriteten igen efter att näst intill ha lyckats slå så fylls jag likväl av tacksamhet för att karriären avrundades med »The ball«. En av de starkaste anti-crack-låtarna. Både text och produktion hittar nerven i drogens respektlösa natur.

... albumet är inte heller så pjåkigt. Läs recension (på engelska) genom att trycka på omslaget nedan.

mrspaulding_twelvetribes






Kommentarer
Postat av: Nino

Skönt att se lita nya skriverier av den här typen från dig, det är trots allt de mer ingående texterna den huvudsakliga behållningen med din blogg...Bra låttips i vanlig ordning! Köpte faktiskt Twelve Tribes tolvan förra veckan for cheap, ser fram emot att höra den då jag tidigare bara hört Don Carlos sidan.

2010-05-11 @ 21:31:04
Postat av: Jocke Skeng

Yes, Nino. Tack för de goda orden. Jag vet att bloggen inte har så mycket folk som följer (pushar ju inte så hårt för den) men det känns som att de man har här verkligen förstår musiken. Skönt att kunna dra fram en 12" skriva några ord om den och veta att den som läser ofta kommer förstå vad jag menar.



Har blivit väldigt lite skriverier på sistone tyvärr. Beror mest på att jag håller på med så mycket just nu att musiken har kommit lite i skymundan. Har massvis med saker jag vill skriva om som bara ligger och skräpar men fuckit jag hinner knappt med! Mitt första steg borde vara att klippa SW.

2010-05-11 @ 21:53:52
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: Lars

Underbar musik. Underbar läsning. Du räddar min morgon som utöver detta inlägg mest handlat om trials och tribulation. Tack.

2010-05-12 @ 09:31:53
URL: http://vegablogg.blogspot.com/
Postat av: Martin Blomqvist

Välskrivet och informativt som vanligt om några vax som jag aldrig hört..... Keep it up Jocke!!!!!! You Laaarge!!!!!



M

2010-05-13 @ 08:27:53
Postat av: Jocke Skeng

Lars; glädjer mig att man hjälper en vän att ta sig igenom tribals och triangulations.



Martin; Tack! Synd att vi aldrig syntes på invigningsfesten till slut. Jens och jag drog dit en stund men var tvungna att bubbla vidare sen. Var det trevligt?

2010-05-13 @ 12:24:16
URL: http://newromantic.blogg.se/
Postat av: J K B

ifall du kanske missat så kom det en re på en spalding låt nyligen. check it: http://www.reggaemusicstore.com/product.asp?cookiecheck=yes&numRecordPosition=1&P_ID=16525

2010-11-03 @ 13:16:37
Postat av: Joakim Romantic

Tack för den, Jakob! Hade missat låten helt och hållet. Härlig låt utan tvekan.

2010-11-03 @ 20:48:42
URL: http://newromantic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0